ONEXOX
BannerFans.com

Tolak GST : Cina Dakwa Bangsa Melayu Bangang?

on Sunday, May 4, 2014



Bukan sekali ada individu dari bangsa lain menyelar bangsa Melayu ekoran kebodohan sendiri dalam berpolitik. Khususnya berkenaan pertelingkahan sesama Melayu sehingga menyebabkan kuasa politik bangsa itu semakin berpecah belah saat ini.

Kali ini seorang individu dengan identiti laman sosial berbangsa cina menegur kebodohan bangsa Melayu yang beramai-ramai membantah perlaksanaan Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) pada 1 Mei lepas.

Menurutnya, dia berasa lucu dan tertawa apabila GST yang dilihat bakal membantu perniagaan dan ekonomi golongan bumiputera dibangkang dan dibantah keras oleh bangsa itu sendiri dengan melakukan demonstrasi jalanan.

“Sepatutnya kami bangsa cina yang akan merasakan tekanan kerana hak milikan dagangdan dan ekonomi di Malaysia akan dibolot oleh bangsa Melayu.

“Tapi kami tak mahu bising-bising kerana kami tahu bangsa Melayu berniaga bagaimana, jadi kami diamkan sahaja. Tapi bila kami lihat Melayu sendiri tolak GST, adoi.. adoi pecah perut ketawa dalam kedai sama kawan-kawan,” kata individu itu dalam status Facebooknya.

Pada peringkat lebih lanjut statusnya, individu itu dilihat menegur bangsa Melayu dengan lebih tegas akibat perangai golongan berkenaan yang suka menentang tanpa usul periksa.

Lebih-lebih lagi, ekoran kedegilan puak yang obses dan taksub dengan pembangkang enggan hadir dalam ceramah penerangan berkaitan GST yang diadakan oleh kerajaan.

“Sendiri kerajaan mahu bantu bumiputera maju dalam perniagaan dan ekonomi, sendiri bangsa Melayu kasi demo tolak ini kebaikan.

“Lain kali hadiri ceramah GST dahulu dan dengar sendiri… Apa buta kayu punya Melayu Pakatan Rakyat (PR),” kata individu itu

Sumber






PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 3 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

kenapa pulak cina nak takutkan gst...diorg mostly berpendapatan tinggi...sedangkan melayu ramai yg berpendapatan rendah...dan gst bergantung kpd tahap penggunaan...anyone...tolong explain kenapa cina takut ngan gst...


May 4, 2014 at 4:12 PM
rangmudo said...

Yg tulis ni melayu juga tp menyamar jd Cina. Kaji dulu aliran barang2 dr pembekal bahan mentah kepengilang ,kepengedar borong, kepengedar runcit, kepekedai runcit dan akhirnya baru pengguna. Disetiap transaksi kena 6% jd kalau dah 5 transaksi dah 30%. Setiap transaksi siapa untung? Org Cina. Yg byr 30% kat penghujung siapa? Melayu kebanyakkan nya. Jadi siapa yg patut bantah? Melayu kan sbb kena byr harga tinggi. Tu sbb sy kata org yg tulis ni bkn Cina tp Melayu yg kurang ariff...


May 4, 2014 at 10:06 PM
BomoSiam said...

Baik...Ada 5 transaksi. Setiap transaksi kena 6% GST. Kelima-lima transaksi ni sumua Cina. Jadi Cina yg kena bayar 30% tu. Melayu beli saja. Takkan Cina nak naikkan 30% semua barang. Sapa nak beli... Yang pentingnya sejak Merdeka Bangsa Cina ni tak pernah bayar cukai. Yang dok bayar cukai ni kita Melayu ni yang makan gaji tiap bulan. Cina yang berniaga kat Mid Valley dan Sunway Pyramid tu boleh bayar sewa kedai RM50,000 sebulan, tapi seorang pun tak bayar cukai. Memanjang declare tak untung. Kerajaan buat GST ni nak ambil duit dari peniaga Cina dan bagi pada orang susah....orang Melayu. Takka nak pakai duit PETRONAS sampai bila2...minyak pun dah nak kering...


September 4, 2014 at 5:57 PM

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved