Seremban: Biarpun baru lima bulan melanggan perkhidmatan telefon mudah alih dari sebuah syarikat telekomunikasi, seorang suri rumah di sini menerima bil tertunggak mencecah lebih setengah juta ringit.
Suri rumah dari Taman Permai itu terkejut besar setelah menerima satu bil telefon bimbit tertungguk yang berjumlah sehingga lebih setengah juta awal bulan ini walaupun dia baru beberapa bulan menggunakannya.
Menurut Yoke Thye, dia membeli kad sim daripada kedai telekomunikasi di Jalan Kong Sang, di sini, Julai lalu dengan bayaran permulaan RM50 sebulan.
“Saya beli kad sim ini untuk anak lelaki saya bagi memudahkannya menggunakan Internet. Had penggunaan RM150 sebulan.
“Tapi pada pertengahan Ogos lalu, saya terkejut menerima bil pertama sebanyak RM5,016 sedangkan selama ini pun saya guna telefon mudah alih syarikat lain hanya RM80 sebulan,” katanya memetik laporan dari Sinar Harian.
Yoke Thye telah pergi ke pusat sehenti syarikat komuniasi tersebut untuk mendapatkan penjelasan tentang perkara itu. Menurut pekerja syarikat telekomunikasi di situ, kemungkinan ada perisian tertentu yang tidak ditutup selepas digunakan oleh anaknya sambil mengakui dia pun terkejut dengan jumlah bil itu.
"Kad sim ini saya guna pada tablet pintar anak saya hanya untuk internet untuk dia belajar bahasa Inggeris.
“Bila dia ke sekolah, tablet ini disimpan di rumah. Jadi, macam mana bil boleh tinggi begini? Lagipun, had penggunaan saya RM150 dan jika lebih, biasanya mereka akan hantar mesej atau menyekat penggunaan sehingga bil dijelaskan,” katanya. lagi
Kerana bimbang menerima bil seperti itu sekali lagi, Yoke Thye meminta taliannya ditamatkan namun dia diminta menjelaskan keseluruhan bil terlebih dahulu.
Yoke Thye bagaimana pun menyerahkan kad sim tersebut kerana tidak mahu menjelaskan bil itu. Tetapi dia sekali lagi menerima bil kedua sebanyak RM RM2,608.87.
“Lebih enam kali saya ke syarikat itu membuat aduan dan memberitahu kad sim sudah dipulangkan, tapi saya tetap diminta jelaskan bayaran.
"Awal Oktober lalu, ibu pejabat syarikat telekomunikasi di Shah Alam ada menghubungi meminta saya membuat bayaran menyebabkan saya selalu menangis dan tidak dapat tidur malam,” katanya.
Pada 1 Disember, Yoke Thye menerima notis kedua yang menyatakan bil tertunggak kini sudah mencecah RM580,723.
Kerana buntu Yoke Thye meminta bantuan Pejabat Adun Bukit Kepayang, Cha Kee Chin yang mengatakan jumlah bil telefon itu langsung tidak munasabah.
"Jumlah ini jelas tidak masuk akal. Boleh beli sebuah rumah mewah. Saya syak, ini satu kesilapan dan tidak sepatutnya berlaku.
Saya simpati dengan nasib yang ditanggungnya dan akan menghantar surat kepada pihak berkenaan untuk perkara ini disiasat,” katanya lagi.
Sumber
PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
{ 0 comments... read them below or add one }
Post a Comment