ONEXOX
BannerFans.com

Cina bagi makan usus babi pada ikan patin, talapia, keli. Melayu jadi pembeli?

on Friday, November 15, 2013

Rawang kawasan wakil rakyat Gan Pei Nei hasil pilihan Melayu Rawang. Seorang pemilik perusahaan pemprosesan babi milik cina tanpa lesen menjadikan organ dalaman iaitu usus babi sebagai makanan ternakan kepada ikan patin, ikan talapia dan ikan keli sebelum dijual dan dipasarkan pada peniaga peniaga cina. Sumber mengatakan ikan patin, ikan talapia dan ikan keli yang dipasarkan oleh peniaga cina ini adalah khas untuk pelaggan Melayu.

Ikan patin, ikan talapia dan ikan keli itu diternak dengan menggunakan kaedah sangkar di lombong dan kolam berhampiran. Penemuan itu dibuat dalam satu operasi bersepadu yang diketuai oleh Unit Tindakan Khas (UTK) Dipertua Majlis Perbandaran, C Paramasivam, di Jalan Kundang, Kampung Sungai Bakau.Cina ini akhirnya bertengkar dan menghalang penguatkuasa dengan berkata:



"kenapa tidak boleh beri makan usus babi pada ikan saya? bukankah kami sudah bayar cukai, sepatutnya ini hak kami dan hak rakyat untuk beri makan usus pada ikan. Yang tak boleh makan babi itu hanyalah Melayu. Jadi itu adalah masalah peribadi, mana boleh tangkap saya gunakan masalah peribadi. Lagipun tiada Melayu mati lagi makan ikan saya ini. Jika ikan saya tak boleh beri makan usus babi, inilah punca rasis."





"You kena beri kebebasan untuk kami beri makan apa sahaja, kerana kami sudah bayar cukai. lesen berniaga nanti saya apply la, ramai juga orang tak apply lesen, betul double standard la you ni! janganlah menidakkan hak orang cina. apa guna orang cina bayar cukai jika tak boleh beri ikan saya makan usus babi? Wakil Rakyat Rawang pun tidak marah, you mau kacau pula!" -kata pemilik pengusaha cina tersebut.

Operasi turut dijalan ke atas dua premis kilang cina yang membuat tauhi kering dimana membuat tauhu bersebelahan tempat proses babi di Taman Perindustrian Puteri Permai. Paramasivam memberikan notis 30 hari sebelum premisnya dikenakan tindakan roboh, sita dan kompaun RM6000 diatas pelbagai kesalahan. Antara kesalahannya adalah:

1.berniaga tanpa lesen iaitu secara haram
2.menyimpan daging babi tanpa lesen
3.tidak mematuhi prosedur penyediaan makanan
4.memberi tali perut babi dan usus kepada ikan

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 5 comments... read them below or add one }

Unknown said...

Orang Melayu kna lebih hati2.


November 15, 2013 at 4:02 PM
Anonymous said...

Isu lama. Sudah lama di ketahui berkenaan bahan untuk ternakan ikan dalam kolam. Malang sekali, peniaga Islam tidak kisah, dan terus membeli keli dan ikan, dari penternak bukan Islam.

Diharap penternak Islam bertambah urus ternakkan bahan makan sebegini


November 15, 2013 at 7:50 PM
Anonymous said...

adakah babi dibenarkan export ke singapura...,? jika benar alangkah malangnyer malaysia...musnahnya habitat alam semata mata nak export ke singapura...tolong hentikan


November 16, 2013 at 1:57 AM
Anonymous said...

apa-apa pun kerajaan kita masih ada yg tutup sebelah mata,heranlah masalah orang melayu ni,duduk bumi sendiri pun susah,patut mana-mana jab agama tolonglah tangani isu halal haram ni dah letih,kalau tak cukup petugas amik graduan2 yg xde kerja jangan amik mudah


November 16, 2013 at 7:04 AM
A lady with 2 Putra's In Life... said...

bukan ke bole lihat perbezaan kalau beli ikan keli mentah ni.. pernah dpt info jika badannye kuning jgn beli.. sebaiknya beli yg putih.. dan perbezaan keli mkn usus babi ni.. bila goreng meletop2.. dan saya alhamdulillah mmg praktikkan ni..


November 17, 2013 at 6:46 PM

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved