ONEXOX
BannerFans.com

Kisah benar pasangan suami isteri tawar hati kembali bahagia dikongsi 3,600 di Facebook

on Monday, September 22, 2014

Seorang suami kerja jurutera jumpa saya sedih kerana katanya dia sayang isterinya tapi segalanya dah tawar, hambar, dan masing bawa diri masing-masing. Sebumbung dan sebantal tapi mimpi lain-lain. Lebih malang jadi macam musuh.4 tahun bersama isterinya malas, tak solat dan isterinya asyik mengamuk jer.



Dia rasa nak lari dari rumah..Abang ada berapa orang anak? 1 orang.

Saya dah buat pelbagai usaha. Saya rajin pergi kuliah agama..ajak dia tapi dia tak nak ustaz. Dah merata doa dan air penawar saya minta. Saya tegur semua tak mahu dengar.Allah sayang saudara. Pasti saudara sayangkan isteri..Saudara buat beberapa amal ini. Hati ini segalanya..Hati manusia dalam genggaman Allah.

Bila-bila masa Allah boleh tukar hatinya dan jauh lebih baik dari kita. Hati ini raja. Bila dapat hati kita dapat semuanya..saya pernah praktikkan dan ramai yang ada masalah begini Allah mudahkan buat mereka..Itulah harga hidup ini Redha AllahDulu saudara mengorat dan dah dapat anak seorang.

Sekarang saudara mengorat ,menawan, menggoda dia kerana Allah. Kerana dakwah. Ini semua dapat pahala korban. Berjuang itu manis buat seorang daie yang ikhlas

1) saudara selalu beli hadiah atau bunga buatnya..buat kejutan..beli bunga bagi masa di pejabatnya. Depan orang ramai..saya pernah bagi di luar dugaan isteri saya. Dia ingat ulang tahun perkahwinan mesti dapat 1 bunga besar..saya bagi 2...satu beri di rumah mertua..1 bagi di tempat kerjanya..sekali sekala masuk rumah suh dia pejam mata dan pakaikan gelang untuknya..kadang-kadang masa tiada duit beli sekuntum jer bunga..

2) Bagi dia duit bulan-bulan ikut kemampuan saudara..bagi secara mengejut jika dapat bonus...

3) Buat-buat macam lupa tarikh penting tarikh lahir dan anniversary. Buat-buat tak tahu rupanya kita telah siap sedia buatnya. Wanita teruja begitu

4) Hargai ibubapanya dan adik beradiknya. Ambil cuti hantar ibuayahnya jika sakit. Beri khidmat..buat seperti mak ayah kita..

5) Picit kaki dan tangannya...terima kasih sayang jaga anak-anak dan uruskan rumah buat abang..

6) Beri paling kurang 7 pujian dan 7 pelukan sehari...wanita terutamanya dahagakan kasih sayang dan belaian....

7) Hidupkan Ta'lim rumah bersama isteri pada waktu tetap..

8) Banyak menangis waktu malam doakannya..sekali sekala doa kuat sikit dengan bersungguh dan menangis supaya dia tahu.kita serius nak dia berubah..

9) Masuk rumah senyum, bagi salam, terus peluk dukung isteri dan anak-anak

10) Tolong kerja berat seperti buang sampah yang berat atau pindahkan barang berat.11) Sediakan telinga dengar apa dia cakap...jangan jawab atau tambah..wanita selalu jatuh hati pada orang suka mendengar..

12) Ajak makan berdua di bawah bulan purnama..hee..candle light Dinner..suap-suap sikit. Lagi elok masa rindu sgt..nanti bahasa lagi manis yang keluar masa tu.Selepas itu insyaAllah abang ajak dia.belajar agama, berada di jalan Allah, menangis dalam tahajud semuanya mudah.

Dia mulakan dalam masa 1 bulan isterinya berubah. Kini isterinya yang baca hadis dan ajak beliau berjuang di jalan Allah.Buat wanita pun sama jika suami kurang kesedaran...isteri pula buat seperti di atas. Jika benar ikhlas cinta kerana Allah..Orang berjaya ialah mereka yang bermuhasabah diri.Hidup ini bertolak ansur satu sama lain.Pegang tangan mereka dan bawa masuk syurga


Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved