ONEXOX
BannerFans.com

Punca Tarif Elektrik Tidak Boleh Diturunkan Terjawap Akhirnya

on Wednesday, February 4, 2015




“SEBELUM ini tarif elektrik naik kerana kenaikan harga minyak dunia. Sekarang harga minyak dunia sudah tu#run, tentu tarif elektrik juga turun!”

Demikian luahan hati sebilangan besar pengguna dan harapan sesetengah pihak sebelum penstrukturan semula Bajet 2015 baru-baru ini. Namun, pengumuman yang dibuat mengenai tarif elektrik hanyalah ia tidak dinaikkan.

Tidak hairanlah perasaan tidak puas #hati itu diluahkan dalam media sosial seperti Facebook, Twitter dan sebagainya dengan pelbagai tohmahan dan bahasa yang kurang enak didengar, dilemparkan kepada kerajaan dan TNB.

Hakikatnya tidak ramai yang memahami bahawa penurunan harga minyak dunia sebenarnya tidak memberi kesan secara langsung kepada tarif elektrik semasa.

Ini kerana bagi penjanaan tenaga elektr#ik, bahan api utama yang digunakan adalah gas asli berpaip dan gas asli cecair atau LNG (pada kadar sekitar 55 peratus campuran bahan api). Selebihnya arang batu, hidro dan tenaga diperbaharui (Renewable Energy (RE)).

Ramai yang tidak tahu bahawa menurut Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA), penetapan harga LNG adalah berasaskan kepada nilai eksport dari Bintulu dan harga Japan Customs-Cleared Crude (JCC) di mana berlaku kesan jeda masa, masing-masing antara dua hingga empat bulan dan lima hingga tujuh bulan.

Ramai juga yang tidak sedar, ketika semak#an terakhir tarif dibuat pada 1 Januari 2014 harga pasaran LNG adalah ditanda aras (benchmarked) pada RM41.68/mmBtu tetapi dalam tempoh Oktober hingga Disember 2014, harganya telah meningkat kepada RM46.04/mmBtu.

Satu lagi fakta yang ramai tidak tahu ialah harga gas asli berpaip, ketika penetapan tarif pada 1 Januari 2014 telah ditetapkan pada harga subsidi RM15.20/mmBtu (juta metrik unit termal British) jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan harga LNG RM46.04/mmBTU (untuk tempoh Oktober hingga Disember 2014).

Jelas secara amnya, sudah tentu tidak munasab#ah harga elektrik di Semenanjung turun ketika ini.

Menurut KeTTHA, sebarang pergerakan naik atau turun pada harga minyak mentah dunia akan hanya memberi kesan kepada harga LNG selepas lima hingga tujuh bulan.

Bagi pihak yang merasakan kejatuhan harga arang batu ketika ini (sekitar AS$70 setan) pula sepatutnya memberi kesan penuruna#n tarif elektrik, mereka perlu faham bahawa harga arang batu yang rendah ini tidak dapat menampung harga LNG yang telah naik.

Penyusutan nilai ringgit berbanding US dolar ada impaknya kepada kos pembelian arang batu. Penurunan nilai ringgit ini juga menjejaskan faedah penjimatan yang diperolehi TNB daripada kejatuhan harga arang batu.

Seperkara lagi yang perlu difahami, tarif elektrik di Semenanjung Malaysia ditetapkan menerusi sistem kawal selia berasaskan in#sentif (Incentive Based Regulation (IBR)) yang merangkumi mekanisme Pelepasan Kos Ketidakseimbangan (Imbalanced Cost pass-Through (ICPT)) yang dilaksanakan pada Januari 2014.

Mekanisme ICPT tersebut membolehkan kerajaan untuk menyemak kadar tarif setiap enam bulan berdasarkan perubahan dalam harga bahan api dan penjanaan.




Malah, sistem yang serupa juga telah diamalkan di keba#nyakan negara maju seperti Australia dan negara-negara jiran Asia Tenggara seperti Australia, Singapura, Thailand dan Filipina.

Susulan keputusan kerajaan pada 5 November 2014 lepas, kerajaan akan menyerap kos ICPT yang dianggarkan untuk tempoh Januari hingga Disember 2014, berjumlah RM847.96 juta menerusi penjimatan daripada rundingan semula perjanjian pembelian tenaga (PPA) dengan penjana tenaga bebas (IPP) generasi pertama.

Namun demikian, wang terkumpul melalui penjimatan r#undingan semula PPA tersebut adalah terhad dan tidak akan mencukupi untuk menampung kenaikan harga bahan api di masa-masa yang akan datang.

KeTTHA sebelum ini telah menjelaskan semakan tarif akan dibuat untuk mencerminkan perubahan dalam harga bahan api dan penjanaan berdasarkan mekanisme ICPT tersebut.

Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga (AWER), S Piarapakaran dipetik sebagai berkata, beliau tidak menjan#gkakan sebarang semakan akan dibuat untuk semakan tariff yang dijadualkan Julai tahun ini.

“Walaupun harga minyak jatuh, masih terdapat kos tetap seperti caj kapasiti, pengedaran dan penghantaran. Oleh itu, jika harga LNG jatuh, kita tidak mungkin dapat melihat kesan dalam semakan semula tarif akan datang pada Julai ini.

“Ini kerana harga gas berpaip yang ditetapkan pad#a RM 15.2 setiap mmBTU adalah ‘harga subsidi’,” katanya.

Piarapakaran berkata, walaupun pengguna menjangkakan tarif elektrik jatuh seperti harga minyak, sektor elektrik sebenarnya lebih rumit.

Dianggarkan sebanyak 42 peratus daripada tarif elekt#rik purata adalah untuk menampung kos bahan api seperti gas dan arang batu.

Selebih 58 peratus lagi adalah untuk caj kapasiti penjanaan, kos penghantaran (transmission) dan kos pembahagian (distribution) elektrik.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri





Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved