ONEXOX
BannerFans.com

'SAYA BIARKAN SAJA SUAMI LAYAN VAPE'

on Sunday, August 9, 2015



Vaping or smoking?

I'll just let him vaping. Salah satu cara untuk membantunya membuang tabiat merokok.

Vaping (E-cig) menggunakan PG, VG dan nikotin sahaja berbanding rokok tembakau yang mempunyai pelbagai bahan kimia berbahaya.

PG, yang jadi concern dalam vape, tidak menganggu kesihatan. Very less likely nak cause toxicity, bukan carcinogenic (yang menyebabkan kanser) substance.

Yes, some people mungkin boleh dapat irritation kulit atau mata jika terkena asap vape yang mostly mengandungi PG ini. Tetapi jarang dan biasanya asap vape dissolve dalam udara.

Jika (asap vape) disedut oleh orang sekeliling pun, still very unlikely akan mendatangkan bahaya pada kesihatan. Particlenya kecil, chancenya nak deposit dalam paru-paru pun sangat-sangatlah rendah.

Nikotin?

Pernah dengar kempen berhenti merokok dan bahan yang digunakan untuk membantu perokok tegar berhenti merokok?

Did nocotine patch, nicotine gum (Niquitin) ring a bell to you? Ya, semua digunakan oleh doktor untuk menolong mereka-mereka yang nak berhenti merokok.

Masalah dengan perokok ini, mereka hanya ketagih dengan nikotin. Bukannya bahan lain dalam rokok. Bahan lain dalam rokok itu yang merosakkan (kesihatan).

Mereka tidak dapat berhenti merokok serta merta kerana penurunan mendadak tahap nikotin dalam darah akan menyebabkan Nicotine Withdrawal. Simptomnya:

1. Gelisah, resah tak tentu pasal.
2. Meradang tak tentu pasal
3. Mulut rasa lain amcam.
4. Pening kepala
5. Hilang selera makan

Yang parahnya, ada yang mengalami sembelit. Najis merajuk tak nak keluar sebab tak ada nikotin. Kononnya nikotin ini pelancar untuk najis keluar.

Jadi, untuk membantu, kita berikan nikotin replacement untuk mereka dalam bentuk patch ataupun chewing gum untuk mengekalkan kadar tahap nikotin dalam darah.

Here is where we get the idea of vape, replace nicotine untuk sedut dan keluar asap. Juga untuk memberikan mereka kepuasan melihat asap-asap keluar dari mulut mereka.

Dengan memberikan mereka vape, sekurang-kurangnya kita dapat membantu untuk improve kesihatan mereka daripada terdedah dengan bahaya rokok tembakau.

Ya, nikotin memang tak bagus juga untuk kesihatan, sekurang-kurangnya liquid flava vape mengandungi jumlah nikotin yang sikit berbanding dengan rokok tembakau. Dengan cara itu, dapatlah mengurangkan jumlah nikotin yang diambil.

Ibu mengandung dan anak-anak pun tak ada masalah dengan asap PG yang keluar ari vape. It is generally safe.

What with the fuss over vape sekarang?

Tak ada cukai! Rokok ada cukai, vape tak ada cukai.

Andainya vape dikenakan vukai, takkan ada lagi orang heboh/kecoh tentang vape di media sosial mahupun media massa.

Semenjak suami saya menggunakan vape, (since 2012), jarang dengar dia batuk-batuk. Duit pun tak bazir sangat nak beli rokok yang semakin naik harga.

Tetapi, saya tak suka dengan manusia yang suka-suka vaping tanpa sebarang keperluan. Tak perlu nak terhegeh-hegeh. Vape bukan barang mainan. Dari yang tak ada nikotin dalam badan, kenapa nak diadakan pula?

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved