ONEXOX

Sayu. Tindakan Dua orang Gadis Cun Melecun Beri Minum Susu Kepada Anak Anjing Dapat Perhatian Netizens

on Friday, August 21, 2015



Seroang pengguna Facebook bernama Dato Paramathayalan Naidu telah berkongsikan beberapa keping gambar dilaman Facebooknya menunjukkan nilai kemanusiaan yang ada kepada dua orang gadis yang memberi minum susu kepada anak-anak anjing.

Gambar berkenaan telah menarik perhatian netizens dari pelbagai bangsa dan agama di mana kebanyakkan mereka memuji tindakan dua orang gadis berkenaan dan mendoakan mereka dengan perkara-perkara yang baik.

Jika dilihat dari pandangan Islam, anjing tergolong dalam Najis Mughallazah iaitu yang paling berat tetapi Islam tidak mengajar umatnya untuk menganiyai binatang lebih-lebih lagi jika keadaan memerlukan.





Berdasarkan gambar juga dilihat gadis berkenaan memegang haiwan tersebut dengan berlapik di mana tidak bersentuhan terus dengan kulit dan kita tidak tahu mungkin ada sesuatu yang terjadi kepada ibu anak-anak anjing berkenaan menyebabkan kedua-dua gadis ini menyelamatkannya.

Bagaimanapun tempat dan amsa kejadian tidak dinyatakan oleh pengguna Facebook berkenaan tetapi rata-rata netizens memuji tindakan ini walaupun ada satu dua suara yang tidak berpuas hati.





Apapun bagi admin sendiri ia satu tindakan yang patut dicontohi kerana anjing pun makhluk ciptaan Allah dan kita umat Islam dilarang sama sekali menganiyai binatang. Tapi apapun yang kita lakukan mestilah berdasarkan niat ikhlas untuk membantu.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved