ONEXOX
BannerFans.com

'YOU GENG BAJU MERAH? YOU BLAH SEKARANG!' - CINA LOW YAT

on Thursday, October 15, 2015



Hati-hati bila pergi ke Plaza Low Yat. Jangan pergi ke kedai tersebut (gambar). Pekerja tersebut amat kurang ajar.

Sepupu saya nak beli iPhone 5S 32GB. Cari-cari, jumpalah kedai ini. Dia jual RM1,400. Okaylah, murah kan? Then dia minta deposit RM100. Sepupu saya tanpa berlengah terus beri sebab nak kejar harga murah kan. Saya dah mula sangsi sebab dia bukan main laju ambil duit. Saya sempat rakam gambar. Kemudian dia suruh pergi ke ATM keluarkan duit dan potong sim card.

Selesai semua, kami pergi semula ke kedai itu namun iPhone 5S masih tidak kelihatan. Jadi kami menunggu di situ dan akhirnya lelaki itu itu keluar balik. Rakan sekerja lelaki itu beria-ria menyarankan sepupu saya ambil iPhone 5 64GB. Tetapi dia enggan dan berkeras mahukan iPhone 5S juga.

Tidak lama selepas itu, lelaki itu muncul dan membawa iPhone 5S. Baki RM1,300 pun kami bayar dan dia terus mengambil duit itu dan keluarkan resit pembelian.

"Ha, you tengok phone ini dan check betul-betul. Nanti rosak fingerprint semua, kitorang tak mahu ganti," katanya dengan nada yang kasar.

Saya mula curiga tetapi masih bersabar dan periksa keadaan iPhone 5S itu. Semuanya kelihatan baik dan tiada masalah.

"You ada Apple ID tak?"

"Tak ada, takpe, saya tolong buatkan," jawab saya.

Kemudian saya buat satu Apple ID namun ada satu bahagian yang saya kurang fahma dan bertanya pada mereka.

"Ha, you pandai sangat kan? You buatlah," katanya.

"Aik? You apahal nak marah-marah? I tanya saja kan?"

"Tadi I mau tunjuk, you tunjuk pandai sangat kan, you pandai you buatlah," katanya.

"Bos, easy question, ada alternatif lain tak untuk create Apple ID ini di iPhone? Sebab di iPhone tak ada cara nak buat 'None' as payment method. I boleh buat tetapi saja je tanya you," jelas saya pada dia.

"Hey, you pandai kan? You buatlah," katanya lagi.

"Hey bos, you seller you should treat me well tau. As I'm your customer, I'm not rude. I just ask a question, a simple question,"

"Kalau I tak nak jawab, you nak buat apa?" katanya sambil tersenyum,

"Hey, you punya kawan ini apahal kurang ajar sangat?" tanya saya pada rakan sekerjanya. Namun dia hanya mendiamkan diri. Ada seorang seller keluar dari kiosk dia dan menolak saya.

"You apa hal sekarang? Kalau you ada duit, you boleh isi payment method itu guna you punya card," katanya.

"I have money that's why I beli phone and I ada card but I just nak tanya ada alternatif lain ke tidak?" jelas saya lagi.

"You geng 'Baju Merah' ke ha? You blah sekarang!," katanya.

Dafuq? I'm not UMNO tetapi memandangkan kami bertiga saja Melayu di tingkat itu, takut kena rembat, kami terus balik dan saya sempat rakam gambar.

Kesimpulannya, saya ada ramai kawan Cina tetapi mungkin pelajaran membezakan adab mereka. So kalau boleh boikotlah Low Yat. Memang tidak relevan dah Low Yat. Banyak phone tipu, klon dan mereka berniaga biasalah nak profit saja. Mana kisah dengan hal halal haram? Dan seller ini mungkin datang bulan. Saya hanya tanya soalan mudah, yang dia nak melenting kenapa?

Kiosk ini terletak di Plaza Low Yat, Tingkat 3. Take note guys. - Anonymous / FB Boikot Plaza Low Yat.

Bagaimanapun, kami menasihatkan anda agar tidak terus percaya pada cerita yang tidak diketahui kebenarannya ini. Dan hal ini tiada kaitan dengan bangsa, hanya individu terbabit yang bersikap tidak profesional melayani pelanggan.

Masing-masing mempunyai pengalaman sendiri termasuklah kami yang baru-baru ini juga berkunjung ke Plaza Low Yat, beberapa minggu selepas kejadian rusuhan tersebut. Namun layanan yang diberikan sangat baik dan tiada menghadapi sebarang masalah.

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 2 comments... read them below or add one }

The World of Islam said...

sapa suruh pi beli phone lagi kat low yatt.. bodoh


October 15, 2015 at 11:29 PM
Anonymous said...

Kita semua sedang boycott (pulau) Loyat kerana kesombongan dan sifat perkauman Loyat.

Rupa-rupanya masih ada lagi badut dan pelawak yang tidak sedar diri berkunjung ke Loyat membeli h/phone. Padan muka dilayan seperti hamba abdi ! Bodoh tidak boleh diajar !

Mari kita semua boycott Loyat hingga Loyat muflis ! Itulah cara mengajar manusia yang bongkak dan sombong !


October 16, 2015 at 12:25 AM

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved