Kantin sekolah naek ghogo, Tok Mat bongih dan boghi warning!

on Thursday, January 9, 2014

SEREMBAN 8 Jan. - Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan hari ini bertegas akan mengarahkan pihak sekolah menamatkan kontrak pengusaha kantin yang didapati menaikkan harga makanan sewenang-wenangnya kepada pelajar.

Katanya, kerajaan memandang serius perbuatan tersebut dan tidak mahu pelajar terbeban dengan harga yang tidak berpatutan apabila mahu membeli makanan pada waktu rehat.

''Pengusaha kantin tidak boleh menaikkan harga jualan makanan dengan sewenang-wenangnya. Setahu saya, pengusaha kantin perlu mengemukakan senarai harga makanan kepada pihak sekolah sebelum kantin beroperasi.



''Jika saya dapati ada kantin-kantin sekolah di negeri ini menaikkan harga makanan sesuka hati, saya akan arahkan pihak sekolah menutup kantin itu," tegasnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Wisma Negeri di sini hari ini.

Bagaimanapun, Mohamad menegaskan, beliau tidak menerima sebarang laporan kenaikan harga makanan di kantin sekolah dalam negeri ini dan jika ada, kerajaan akan bertindak segera.





Sebelum ini, Pengarah Pelajaran negeri, Kalsom Khalid menegaskan, pihaknya telah melakukan pemantauan harga makanan di kantin sekolah dan mendapati tiada berlaku kenaikan, sebaliknya saiz makanan yang dijual lebih besar daripada sebelumnya.

Katanya, pegawainya telah meninjau banyak sekolah dalam negeri ini dan harganya masih kekal seperti sebelumnya.

Bagaimanapun katanya, pejabat pendidikan negeri amat serius dalam isu ini dan jika ada laporan dan bukti selepas ini, pihaknya akan mengambil tindakan ke atas pengusaha.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved