ONEXOX
BannerFans.com

Loghat Negeri Sembilan sama dengan loghat Siak

on Monday, April 28, 2014

Mungkin ramai yang tidak mengetahui loghat Negeri Sembilan sebenarnya adalah mirip dengan loghat Siak di Sumatera. Orang Rembau pada awalnya ramai berasal dari Siak yang datang ke Rembau pada awal kurun ke 13. Ada suku-suku di Rembau yang sama namanya dengan suku-suku di Siak, seperti suku Tanah Datar.



Itu sebabnya Bahasa Minang tak sama dengan loghat Negeri Sembilan.

Perbilangan adat , “ Beraja ke Johor, bertali ke Siak dan bertuan ke Minangkabau” bermaksud Yamtuan Besar Negeri Sembilan berasal dari Minangkabau, mendapat perkenan Sultan Johor, ditabalkan di Rembau yang mempunyai pertalian rapat dengan Siak.

Tak cayo? Cubolah buek lawatan ke Siak lopeh ni.

Lopeh ni bulehlah artis W.A.R.I.S buek lagu pasal Ghombau dan Siak. Rupanya kita di Negeri Sembilan ini merupakan Pendatang Asing.



Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 3 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

pendatang asing -.-


April 29, 2014 at 3:10 AM
Unknown said...

Admin ni gila kalu abad ke 13 dh ada kt malaysia ni makna dh 600 tahun ...xkan nk sebut pendatang asing lg...


April 29, 2014 at 4:21 PM
Unknown said...

Saya berasa amat sedih sekali terhadap kenyataan PENDATANG ASING sehinggakan anak-anak kita bangsa melayu segan untuk berdiri dan berpijak diatas bumi Malaya ini,.....Nusantara ini tekah dibahagikan oleh penjajah Inggeris dan Belanda tiada istilah pendatang Asingmengapakah segelintirdaripada kita amat lemah sekali pemikirannya ..saya tak pernah dengar kata atau pengakuan bangsa Cina bahawa mereka adalah pendatang asing yang mendiami Singapura....tapi bangsa Melayu yang tiada berfikiran ini pula mengeluarkan diri merendahkan martabat bangsa mereka sendiri.....Lihatlah Taipe , Hong Kong dan lain-lain negara dibawah jajahan Cina adakah mereka bebas merdeka dari Kerajaan Cina adakah mereka bangsa asing.....fikirkan lah melayu dimanakal lagi ajak engkau hidup adakah benua asing yang boleh kau diami lagi ....jawablah wahai bangsa melayu....nenek moyang bergadai nyawa berpindah pindah dari hujung sulewesi sampai hujung sumatera berperang dengan portugis, belanda ,inggeris Thailand untuk membebaskan negeri dari perpecahan ini tidakkah terlintas dimata hatimu akan perkara bangsamu ini,...apatalh lagi di akhirat


May 12, 2015 at 6:39 PM

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved