ONEXOX
BannerFans.com

Kisah yang membuatkan air mataku mengalir. :')

on Saturday, July 26, 2014



Semalam buat kutipan untuk Tabung Gaza di bazar Tanah Merah, Jitra.

Dijadikan cerita, group kami didatangi sorg uncle india. Fizikal dia nampak seolah-olah kurang waras, kurang terurus melilau sekeliling bazar.

Awal-awal dia datang pada kami sekadar bersembang. Kemudian datang sekali lagi dengan tangan disimpan dalam poket seluar sambil tengok-temgok tabung. Dalam hati rasa risau kot-kot uncle nak seluk tangan dalam tabung ambil duit or ambil tabung. Astaghfirullah!suudzhon!"

Tengah uncle tengok-tengok dalam lubang tabung, Abang Fadhli cakap, "Uncle, lubang tu untuk masukkan duit." Uncle tengok dia. "Duit orang letak dalam lubang tu nanti." "Owh,kena masukkan duit dalam ni?" "Ya uncle. Sumbangan untuk Gaza". So, uncle tadi pusing skit gaya macam nak tinggalkan tempat tu. Tiba-tiba, uncle pusing balik, keluarkan tangan dari poket seluar dan masukkan 20sen dalam tabung Gaza. MasyaAllah! Dalam hati,"Uncle ni takda duit nak makan tapi sanggup bagi 20sen yang ada dalam tangan". Paling terharu, uncle kata,"Saya ada yang itu saja, saya bagi. Kalau saya ada RM50, saya bagi semua, masukkan dalam ni", sambil tunjuk tabung.

Uncle jalan sikit, patah balik. Jalan patah balik sambil ulang ayat yang sama. Then uncle cakap lagi,"Saya nak jalan-jalan cari orang yang ada RM50, bawa mari sini. Suruh masukkan duit dalam ni". Jalan dan patah balik semula. Ayat yang paling tak sangka akan keluar dari mulut orang yang dilihat tidak waras. Allah.

"JANGAN RASA RUGI MEMBERI!"

Secara fizikal dia kelihatan terbiar, kurang terurus, tidak waras. Hakikatnya dia memiliki hati yang baik. Malah bicaranya juga menyentap hati walaupun ringkas. Inilah dia, Uncle. :')

***
Tanya diri.
Apa sumbanganmu untuk saudara seIslam mu di sana?

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved