ONEXOX
BannerFans.com

Wanita pertikai hari berkabung negara buat Jenazah MH17

on Thursday, August 21, 2014



Seorang pengguna Facebook memuatnaik status yang mempertikaikan istiadat penghormatan jenazah tragedi MH17 yang dilakukan di seluruh Malaysia.

Wanita itu ternyata tidak sensetif dengan kesedihan yang dialami oleh seluruh rakyat malaysia terutama kepada keluarga mangsa. Semoga beliau dapat membersihkan hati agar sentiasa berfikiran positif dan tidak mempunyai penyakit hati.



Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 2 comments... read them below or add one }

Diya Adieyla said...

Apakah hukum berkabung ?
Jawapan dari Ustaz Muhadir Haji Jol :
Hukumnya haram jika sampai tahap tasyabbuh (menyerupai agama lain) Contoh tasyabbuh ialah memakai pakaian hitam . Dalam Islam tak ada istilah memakai pakaian hitam atau gelap jika ada kematian . Tiada istilah bertafakur . Gantikan bertafakur dengan bacaan Al Fatihah . Pesanan ustaz , jangan jadikan benda yang harus menjadi haram . Take note semua . Tak perlulah pakaian hitam or gelap . Dan gantikan tafakur dengan bacaan Al Fatihah . Jangan jadi tasyabbuh .


August 21, 2014 at 8:01 PM
Diya Adieyla said...

Hadis Nabi SAW :
"Tidak halal bagi seorang wanita yg beriman kpd Allah dan hari akhirat untuk berkabung diatas kematian melebihi 3hari, kecuali atas kematian suaminya"(Riwayat albukhari dan Muslim)

* Hadis ini menunjukkan bahawa selain suami, tidak dibolehkan berkabung melainkan keizinan atau kelonggaran kepada wanita yg kematian keluarga dgn syarat tidak melebihi 3 hari.


August 21, 2014 at 8:02 PM

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved