Anwar Ibrahim mungkin dapat menyelamatkan enam ribu kakitangan MAS dari diberhentikan

on Monday, September 1, 2014

Sekarang pandangan ramai agak beralih dari isu pemecatan Khalid Ibrahim dari PKR dan perletakkan jawatannya dari pejabat Menteri Besar kepada isu MAS yang sedang diusahakan pemulihannya dari kerugian yang berterusan yang melibatkan berbillion ringgit.

Pihak Khazanah telah mengumumkan penstrukturan semula MAS dan ia akan melibatkan kerajaan sebanyak RM6 billion. Seramai 6,000 orang kakitangan dan pekerja penerbangan Malaysia itu akan kehilangan pekerjaan dan ia adalah isu yang sangat panas yang sedang dimainkan oleh pihak pembangkang, khususnya Anwar Ibrahim.


Apa yang dikatakan oleh Anwar itu adalah benar, hanya Anwar tidak pula memberikan cara penyelesaiannya jika situasi itu dihadapkan kepada beliau jika beliau menjadi Perdana Menteri seperti yang beliau idam-idamkan itu. Anwar menyelar Putrajaya dalam isu terbaru ini, dan mengkritik Putrajaya sambil bertanya apakah keadaan 6,000 keluarga yang terlibat dari pemberhentian mereka dari syarikat penerbangan negara itu.

Anwar berkata benar, bagaimanakah nasib enam ribu keluarga itu dari penstrukturan MAS itu? Tetapi kita wajar bertanya kepada Anwar apakah solusi yang paling baik jika beliau diberikan tanggungjawab memperbaiki keadaan MAS, tanpa memberhentikan enam ribu kakitangan dan pekerja MAS itu?

Bagi saya bukan masanya untuk menyalahkan Dr Mahathir dan Daim dalam kegagalan MAS itu sejak ia di ‘privatized’ oleh kepimpinan Mahathir dahulu. Sememangnya sakit kerugian itu bermula dari tindakan Mahathir dan Daim menswastakan syarikat penerbangan itu kepada Tajuddin Ramli kerana sememangnya isu itu adalah Dr Mahathir dan Daim yang bertanggungjawab.

Bagaimana pula dengan ‘accountability’ nya? Bukankah ‘accountability’ nya tertanggung kepada ahli jemaah kabinet negara yang Anwar sendiri merupakan ahli kepada Jemaah Kabinet itu semasa pengswastaan syarikat penerbangan itu? Kenapa Anwar membiarkan sahaja Tajudin diberikan ‘indemnity letter’ untuk mempastikan beliau tidak bertanggungjawab kepada sebarang kerugian syarikat itu?

Hasil dari ‘indemnity letter’ dari kerajaan itu Tajuddin mendapat jalan mudah untuk melarikan dirinya dari sebarang tanggungjawab dan kerajaan terpaksa akur menanggung RM589 juta yang sepatutnya ditanggung oleh Tajuddin Ramli itu. Saya mencadangkan kepada Anwar agar beliau mengemukakan cadangan pilihan untuk mengambil kira tentang enam ribu orang pekerja MAS yang akan diberhentikan dalam penstrukturan semula MAS itu.

Anwar mempunyai saham besar dalam isu ini kerana beliau merupakan ahli ‘senior’ dalam Jemaah Kabinet Mahathir semasa itu. Anwar bukan sahaja tidak memberhentikan tindakan Mahathir melakukan ‘bailout’ terhadap Mirzan Mahathir yang melibatkan hampir RM2billion pada 1996 yang lalu. Beliau selaku Menteri Kewangan sepatutnya membantah dalam usaha Mahathir melakukan ‘bailout’ terhadap anaknya yang gagal dalam perniagaan itu.

Jika kita berbahas secara simlistik kita boleh memberikan alasan yang baik untuk ‘bailout’ MAS ini, kerana syarikat kepunyaan individu anak kepada Perdana Menteri semasa itu boleh di ‘bailout’ dengan berbillion ringgit, kenapa kita begitu risau dengan ‘bailout’ syarikat penerbangan kepunyaan rakyat yang ramai ini?

Kita tentu akan kagum dengan Anwar jika beliau mencadangkan kaedah pemulihan alternatif  kepada perancangan pemulihan yang dicadangkan oleh Khazanah Nasional ini, bagaimana caranya Anwar berfikir untuk membatalkan pemberhentian 6,000 orang pekerja dan kakitangan MAS itu?

Di sini merupakan satu ujian bagi Anwar yang telah mengkritik cara pemulihan MAS itu dan tentunya amat baik dan ditunggu-tunggu jika Anwar dapat memberikan cadangan ‘alternative’ bagi pemulihan ini tanpa memberhentikan enam ribu pekerja ini.

Kita tunggu pelan pemulihan cadangan dari Anwar Ibrahim. Pelan itu wajar dipaparkan kepada umum kerana MAS adalah kepunyaan rakyat yang melibatkan wang pembayar cukai negara.

Kita hendak mendengar dan melihat apakah cadangan-cadangan beliau untuk menyelamatkan enam ribu orang pekerja MAS dalam penstrukturan syarikat penerbangan nasional itu



Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved