ONEXOX

KES PENIPUAN KAD DEBIT : ISU SEMASA DIGUNAKAN

on Friday, October 3, 2014



Kes-kes penipuan di yang melibatkan kad debit atau credit kad memang biasa kita dengar. Kebiasannya, pelbagai-bagai alasan yang diberi oleh si penipu yang mahu mendapatkan duit dengan cara yang tak berkat ni.

Terbaru, kami mendapat satu kiriman berupa mesej Whatsapp yang merupakan keratan perbualan yang dilalui oleh pengirim dengan seorang 'agen' maybank.



Yang menarik perhatian kami adalah bagaimana mereka ini menggunakan isu semasa, iaitu isu penipuan di internet yang menjadi isu hangat baru-baru ini, untuk mendapatkan kepercayaan dari pemegang kad debit supaya memberikan nombor belakang kad debit mereka.

Kami tidak faham bagaimana mereka ini dengan beraninya menggunakan ayat seperti 'kami dari maybank' yang sudah terang lagi bersuluh melanggar undang-undang. Yang lebih memeningkan lagi adalah kenapa perkara ini masih berleluasa sedangkan penipuan seperti ini adalah isu yang sudah lama di Malaysia. Takkanlah tiada langsung langkah untuk membendung kegiatan seperti ini?

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved