ONEXOX
BannerFans.com

Doktor Kecewa Helikopter Diguna Untuk VVIP Lawat Banjir Bukan Untuk Hantar Pesakit

on Tuesday, December 30, 2014



"Bagaikan disambar halilintar" kata seorang pegawai perubatan yang bertugas di Klinik Kesihatan Badang, Kota Bharu apabila mengetahui helikopter yang diminta dan ditunggu-tunggunya telah dibatalkan hanya kerana untuk kegunaan seorang VVIP yang ingin melawat banjir.

Sedangkan beliau bersama dua orang ibu bersalin yang mengalami implikasi yang teruk di kliniknya dan perlu dipindahkan segera ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia kerana banyak kehilangan darah.

Dr Afiq Rahim yang bertugas di klinik kesihatan Badang di Kota Bharu berkata, seorang pesakit yang mengalami pendarahan teruk akibat barah rahim tidak dapat diterbangkan dengan sebuah helikopter.

Beliau menceritakan semua pengalamanya ini didalam laman Facebook miliknya dengan menceritakan dari awal kejadian sehingga saat-saat genting wanita tersebut sedang bersabungnya untuk hidup.

Menurutnya banjir mula melanda dan kejadian itu berlaku pada hari ahad lalu. Tiada apa yang dapat dilakukannya sehingga dia sendiri pucat lesi melihat pesakit tersebut terpaksa menahan sakit yang amat tanpa sebarang ubat bius dan peralatan yang cukup.

Beliau berasa sedikit lega apabila rakan sekerjanya seorang pakar ginekologi tiba tepat waktu dan membantu untuk menjahit luka tersebut tanpa bius.

Beliau seterusnya bergegas menghubungi pihak berkuasa mengatakan beliau memerlukan helikopter untuk menghangtar pesakit tersebut ke HUSM di Kubang Kerian dimana pesakit sudah pun sedia diletakkan di atas troli untuk dibawa ke Kolej Jamiah Islamiah Putra, kira-kira 10 km dari situ untuk dibawa dengan helikopter.

Dalam keadaan cemas dengan mangsa yang bertarung nyawa beliau mendapat berita yang buruk dimana dia diberitahu supaya menunggu kerana helikopter berkenaan perlu membawa orang kenamaan yang ingin meninjau banjir.

Berikut adalah sedikit luahan beliau yang kami kongsikan.

"Kami melakukan resusitasi dan terus mengangkut pesakit ke sana. Setibanya di kolej tersebut, kelibat helikopter langsung tidak kelihatan. Aduh kenapa banyaknya ujian pagi ini keluh saya. Terus saya membawa pesakit ke kantin kolej itu.

Pesakit semakin lemah. Nyawanya seperti di hujung tanduk seolah-olah malaikat maut sedang berdiri di hujung kepalanya. Pasukan kami tidak berputus asa. Kami meneruskan uterine and nipple massage untuk merangsang pengeluaran hormon oxytocin dan pengecutan rahim.

Saya meminta semua staff yang ada untuk mengajarnya mengucap dua kalimah syahadah. Juga memohon bantuan orang ramai membina tabir agar aib dan auratnya dijaga ketika proses resusitasi.




Anak yang baru dilahirkan diazankan kemudian diberi susu ibu agar dapat membantu merangsang deria rasa ibunya. Saya bertali arus dihubungi bilik gerakan namun bantuan helikopter masih tidak kunjung tiba. Akhirnya sebuah helikopter agensi kerajaan dikhabarkan dalam perjalanan ke sini. Tidak lama selepas itu, saya menerima berita menyayat hati:

"Dr, helikopter itu kami terpaksa hold untuk seorang VVVIP yang ingin melawat kawasan banjir"

Bagai disambar halilintar saya mendengarnya lalu saya menjerit ke telefon saya:

"What!!!!!! I need my helicopter now,now, now! Pt is dying here!!!!"

Lalu meletakkan telefon dengan perasaan yang sangat frust. Frust kerana pihak autoriti gagal meletakkan prioriti antara nyawa dan individu VIP tersebut.

Selepas kami berjaya secure satu lagi IV line di kaki (total 3 large bore branula/jarum) kami meneruskan fluid resuscitation. Total 9 botol air dimasukkan dalam kadar pantas.

Selepas 30 min,pesakit mula sedarkan diri. Tekanan darah kembali normal tetapi nadinya masih lemah.

Masalah kami belum berhenti di sini. Masalah baru pula muncul di saat genting ini."

Subhanallah, hebat pengorbanan beliau untuk menyelamatkan pesakit-pesakitnya tetapi nyata kecewa hanya kerana untuk lawatan VVIP nyawa pesakitnya terpaksa dipertaruhkan.

Bagaimanapun akhirnya setelah lama menunggu, penungguan beliau berbaloi. Berikut ceritanya.

"Setibanya di khemah kami, kami melakukan pemeriksaan lanjut. Seorang wanita berusia lingkungan 50an dalam keadaan sangat tenat dan terpaksa dipapah kemari. Ternyata buah dadanya sudah mencapai seperti tahap 4 Breast Cancer dan bagaikan buah betik yang dipenuhi nanah dan bersedia untuk pecah. Sangat tenat keadaannya.

Tiba-tiba kami dikejutkan dengan ngauman helikopter di udara. Warnanya biru dan putih. Saya pasti bukan milik tentera. Helikopter itu mendarat di padang sekolah tersebut. Rupa-rupanya ia adalah helikopter milik Maritim Malaysia. Mereka dalam operasi menghantar bantuan makanan dan untuk memindahkan pesakit.

Saya tiada pilihan lain, helikopter Nuri masih belum kunjung tiba. Saya perlu memindahkan dua pesakit kritikal saya dengan kadar segera sebelum terlambat. Hanya 2 pesakit kritikal saya mampu dimuatkan ke dalam helikopter itu. Saya meminta Dr Haza mengiringi mereka kerana keluasannya dan seatnya sangat limited. Saya pula menunggu di ground area untuk terus melaksanakan koordinasi operasi di Badang."

Untuk bacaan catatan penuh anda boleh berkunjung ke lama Facebook , Afiq Rahim, beliau dimana catatannya amat panjang dengan pelbagai kisah pesakit yang datang bertubi-tubi dan kebanyakkannya dalam keadaan kritikal dengan pengankutan yang amat terbatas untuk memindahkan atau memberi rawatan kepada pesakit.


Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri




Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved