ONEXOX

HISAP ROKOK SEMASA MEMANDU DIKENAKAN SAMAN, PEMANDU JPJ HISAP ROKOK TAK APA?

on Wednesday, January 28, 2015



Semalam, netizen digemparkan dengan sekeping ga#mbar yang menunjukkan seorang pemandu kenderaan pengangkuatan awam, Nazri bin Dollah, dikenakan saman oleh polis trafik di atas kesalahan menghisap rokok sambil memandu.

Bagaimanapun, muncul pula gambar seorang pemandu kendera#an rasmi (Hak Milik Kerajaan) Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) lengkap berpakaian uniform sedang merokok semasa memandu berjaya dirakam oleh orang awam.




Kehadiran gambar itu sedikit sebanyak menimbulkan persoalan netizen, apakah penguatkuasa undang-undang dan peraturan jalan raya bersikap umpama ketam sedang me#ngajar anak-anaknya berjalan?



Menurut sebuah sumber dari JPJ mengatakan, bagi pemegang PSV dan GDL mem#andu kenderaan perdagangan, teksi dan bas sekolah tidak dibenarkan menghisap rokok. Saman yang dikeluarkan adalah terkandung dalam Tata Kelakuan.

Namun, bagi kenderaan persendirian pula ianya tidak menjadi kesala#han.

Walau bagaimanapun, haruslah diingatkan adalah lebih selamat memandu de#ngan kedua-dua tangan memegang stering kenderaan.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri



Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved