ONEXOX
BannerFans.com

POTONG GAJI PERDANA MENTERI, MENTERI & WAKIL RAKYAT DULU SEBELUM PENJAWAT AWAM

on Tuesday, January 6, 2015



Tempoh hari, Presiden CUEPACS mencadangkan agar kerajaan memotong gaji 1.5 juta penjawat awam bagi membantu mangsa-mangsa banjir. Menurutnya, itu adalah langkah terbaik untuk mengutip dana bantuan bagi meringankan beban mangsa banjir.

Presiden CUEPACS juga meletakkan jumlah potong RM5.00 setiap penjawat awam menjadikan jumlah kutipan keseluruhan ialah RM7,500,000 andai kata kerajaan menerima cadangan itu dan akan dilaksanakan pada bulan ini.

Namun, rata-rata penjawat awam dan juga orang awam tidak setuju dengan cadangan 'genius' presiden CUEPACS itu yang dianggap sebagai menyusahkan penjawab awam.




Ada yang berkata, "Sebelum membuat cadangan yang bodoh seperti itu, potong dulu gaji perdana menteri, para menteri dan wakil-wakil rakyat tanpa mengira apa jua parti,"

"Cadangan presiden CUEPACS ini lebih sesuai dilaksanakan pada mereka (penjawat awam) yang mempunyai pendapatan yang besar. Bukannya membebankan lagi penjawat awam sokongan yang sedia ada terbeban dengan peningkatan kos sara hidup yang tidak pernah selesaikan oleh kerajaan," kata seorang individu yang tidak ingin disiarkan namanya.

Luah seorang lagi netizen,

"Memotong duit gaji penjawat awam tanpa kehendak atau kemahuan mereka adalah sama seperti merompak orang. Sepatutnya kerajaan yang membantu rakyat susah, bukannya rakyat yang membantu rakyat. Sedangkan ibu bapa kita kadang-kadang bertanya kita terlebih dahulu kalau nak meminta duit dari anak mereka. Bukannya terus serbu masuk dalam bilik anak dan terus selongkar dompet anak dengan rakusnya.

"Jika beginilah cara kerajaan Malaysia 'mendapatkan' derma dari rakyat, entah apa nak dikatakan lagi. Bukan tak nak menderma tetapi biarlah dengan cara yang betul dan sopan. Jangan diikut jejak peragut atau pencuri. Ada otak, gunakan dengan baik dan bijak. Jangan sampai jadi bahan ketawa tak sudah-sudah," katanya yang mengulas cadangan mengarut dari presiden CUEPACS itu.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri





Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved