ONEXOX
BannerFans.com

White House wujud petisyen tanda sokong pembebasan Anwar

on Wednesday, February 11, 2015



KUALA LUMPUR, 11 Feb: Rumah Putih akan mengeluarkan kenyataan yang melahirkan ‘kekecewaan yang mendalam’ berhubung keputusan Mahkamah Persekutuan menolak rayuan sabitan kes liwat II, Datuk S#eri Anwar Ibrahim, semalam.

Menurut kenyataan itu, keputusan untuk mendakwa Anwar dan pengendalian perbicaraannya menimbulkan kebimbangan serius tentang kedaulatan undang-undang dan keadilan sistem kehakiman di Malaysia.

“Tetapi kenyataan ini tidak cukup. Pent#adbiran hendaklah mengikut kata-katanya dengan tindakan.




“Anwar adalah seorang tahanan politik. Masa depan demokrasi di Malaysia dipertaruhkan.

“Mendapatkan pembebasan ketua pembang#kang Malaysia, Anwar Ibrahim dari penjara menjadi keutamaan dalam dasar AS kepada Malaysia, yang mendahului dalam setiap cara yang mungkin,” kata kenyataan itu.

Dalam pada itu, Anwar Ibrahim memuat naik statusnya di laman Facebook hari ini menjelaskan satu petisyen baru diwujudkan di laman web Rumah Putih.

“Kami memerlukan 150 tandatangan serta-mert#a dan kemudian kita perlukan 100,000 tandatangan pada 15 Mac.

“Mohon bantuan untuk mencapai tandatangan itu secepat mungkin,” katanya.

Susulan daripada itu, Anwar lucut kelayakan sebagai anggota Parlimen Permatang Pauh mengikut Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persek#utuan yang menetapkan bahawa seorang ahli Parlimen akan lucut kelayakan sekiranya dijatuhi hukuman penjara lebih setahun atau didenda lebih RM2,000.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri





Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved