ONEXOX
BannerFans.com

SAYU. GADIS CUN MELECUN DIBERI AMARAN KERANA TUTUP AURAT

on Thursday, May 28, 2015



Nadirah atau Nadey Khairudin, diberikan amaran oleh majikannya, YSP Southeast Asia Holding Berhad (syarikat milik Cina), hanya kerana berpakaian menutup aurat.

Nadirah memuat naik status itu di laman Facebooknya yang berang dengan tindakan majikannya itu.

Sebagai tindak balas, Nadirah meminta sebuah laman Facebook popular, menyiarkan ketidakpuasan hatinya terhadap tindakan syarikat terbabit yang dilihat berat sebelah.



"Company saya beri warning kerana saya cuba tutup aurat saya. Isunya, tuck in baju dalam seluar. Tetapi sebangsa mereka yang pakai skirt pendek atas lutut pula tidak diberikan sebarang amaran. Walhal dalam buku panduan syarikat telah pun memberikan etika pemakaian yang sesuai.

"Saya merasa tak puas hati kerana negara kita mengamalkan dasar demokrasi yang mana perlu hormat bangsa dan agama. Salah ke saya berasa malu sebab tuck in baju dan ramai menegur saya seksi?

"Aib itu Allah saja yang tahu. Belum lagi saya pakai niqab pergi kerja. Lagi besar isunya mungkin," katanya.

Nadirah meminta laman berkenaan menyiarkan kisahnya dan mungkin rakan-rakan yang lain juga pernah mengalami nasib yang sama.

"Baru mereka tahu banyak company di Malaysia tidak hormat hak kebebasan beragama," katanya lagi yang juga turut menyamakan kesnya dengan isu gadis tidak dibenarkan bertudung di KLCC tahun lalu.

Bukan itu saja, Nadirah juga turut mendedahkan dia diberikan amaran agar tidak mencuci kaki di dalam toilet.

"Dia (majikan) beri amaran untuk tidak mencuci kaki dalam toilet. Pelik, apa fungsi toilet pada YSP? Lagipun air yang menitis pada lantai, saya lap sehingga kering. Tambahan, ramai lagi kakitangan Melayu ambil wuduk di toilet tetapi tidak pernah menjadi isu.

"Mungkin dengan satu kesalahan, mereka (majikan) akan terus mencari kesalahan yang seterusnya yang tidak munasabah.

"Saya tahu saya bukan anak orang politik atau berpengaruh tetapi saya harap sangat-sangat wakil dari kawan-kawan yang senasib dengan saya tidak ditindas di negara sendiri.

"Jika saya diberhentikan kerja sebab viralkan isu pakaian muslimah ini, tak apa. Saya percaya rezeki pada Allah, bukan pada syarikat itu," katanya.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 1 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

Banyak songe kau ni,kalau tak puas hati tukar kerja.


May 28, 2015 at 5:11 PM

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved