ONEXOX
BannerFans.com

Kajian mendapati asap Vapor mengandungi kapur barus mayat

on Sunday, June 28, 2015



ROKOK elektrik kebiasaannya dikatakan lebih selamat dari rokok konvensional alias rokok tembakau. Namun menurut kajian saintis Jepun, rokok elektrik atau lebih dikenali vapor kini boleh menjadi agen penyebab kanser 10 kali ganda berbanding tembakau biasa.

Hal tersebut telah dipelajari oleh pasukan penyelidik yang ditugaskan oleh Kementerian Kesihatan Jepun yang mempelajari wap yang dihasilkan oleh rokok elektrik. Menurut laporan media, seperti dipetik dari Channelnewsasia, Khamis, (23/11/2014), rokok elektrik ini mempunya risiko karsinogen yang lebih berbahaya.

Rokok elektrik ini semakin popular di seluruh dunia, terutama di kalangan anak muda. Alat tersebut bekerja dengan memanaskan cecair berperisa, yang mengandungi nikotin, menjadi wap yang dihirup seperti rokok tradisional, tetapi tanpa asap.

Penyelidik mendapati karsinogen seperti formalin dan asetaldehida dalam wap yang dihasilkan oleh beberapa jenis cecair rokok elektrik, menurut laporan televisyen TBS. Formalin, zat yang ditemui dalam bahan bangunan dan kapur barus mayat, 10 kali ganda jumlahnya ditemukan pada rokok elektrik, daripada asap rokok biasa.

Naoki Kunugita dan pasukannya dari Institut Kebangsaan Kesihatan Masyarakat menyampaikan laporan kepada pihak kementerian. Baik para ilmuwan mahupun orang dari Kementerian Kesihatan akan bersedia untuk mengesahkan laporan itu.

Secara umum dengan banyak bidang kuasa, Jepun tidak menetapkan rokok elektrik yang mudah dibeli di Internet. Walau bagaimanapun, tidak seperti di beberapa negara-negara Barat, rokok elektrik ini tidak boleh didapati di kedai-kedai.

Pada bulan Ogos, Pertubuhan Kesihatan Dunia WHO meminta kerajaan untuk melarang penjualan rokok elektrik kepada anak-anak. Badan kesihatan PBB juga mengatakan rokok elektrik harus dilarang digunakan di dalam bilik di lokasi umum.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 1 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

Kajian mendapati blog bodoh sahaja akan menyebarkan sesuatu perkara tanpa usul periksa dan bukti-bukti kukuh. Kikiki.


June 29, 2015 at 5:03 PM

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved