ONEXOX
BannerFans.com

Sayu. Pekerja MAS hanya tahu penamatan mereka apabila hadir kerja waktu pagi

on Tuesday, June 2, 2015



Selepas hujung minggu yang panjang berikut Perayaan Kaamatan, ramai rakyat Sabah kembali bekerja hari ini.

Tetapi tidak bagi kakitangan Malaysia Airlines System Berhad (MAS) yang terkejut apabila mereka diperintahkan untuk berjalan keluar dari pejabat masing-masing oleh pengawal keselamatan dan memberitahu mereka bukan lagi kakitangan syarikat penerbangan.

“Saya datang awal. Pengawal keselamatan tidak berada di bilik pengawal pada masa itu. Saya melakukan kerja saya seperti biasa iaitu mengendalikan trafik lapangan terbang.

“Tiba-tiba, salah seorang pengawal keselamatan datang ke pejabat dan memberitahu kami perlu keluar. Apabila saya bertanya mengapa, mereka hanya memberitahu nama kami berada dalam ‘senarai’,” kata seorang kakitangan MAS yang enggan namanya disiarkan.

Beliau mendakwa jika nama mereka ada di dalam senarai, pampasan mereka akan dibatalkan.

Beberapa kakitangan yang telah terima tawaran kerja semula, dibenarkan untuk menyambung kerja-kerja seperti biasa, dengan tawaran bonus dua bulan dan gaji disemak, dilaporkan lebih rendah daripada sebelumnya.

Selain beliau, beberapa pekerja yang hadir untuk bekerja pagi ini tidak dibenarkan masuk kerana mereka juga telah dipecat oleh MAS, dan nama mereka diberi kepada pihak keselamatan lapangan terbang.

Ramai yang dilihat beratur di pejabat MAS pada 9 pagi untuk mengambil surat-surat mereka, dan mereka yang ditamatkan serta-merta juga diberitahu untuk menyerahkan kad pekerja di pejabat mereka.

“Dirasakan seperti mengambil keputusan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia), ini sudah keterlaluan,” katanya yang mendengar rungutan antara mereka.

Mereka yang datang diminta untuk mendaftar nama mereka di Pusat Pembangunan Korporat MAS untuk dilantik bekerja, dan mereka dibenarkan untuk mencabar proses di mahkamah, jika mereka ingin berbuat demikian.

Seramai 14,000 pekerja MAS telah dipilih untuk menyertai syarikat MAS baru, dan mereka diberi 12 hari untuk membuat keputusan manakala 6,000 lagi akan ditamatkan perkhidmatan sebagai sebahagian daripada rancangan penyusunan semula Khazanah berjumlah RM6 bilion.

Selain daripada kakitangan pentadbiran MAS, penamatan krew kabin juga dilakukan secara berperingkat-peringkat, juruterbang dan kakitangan jabatan kejuruteraan terselamat dari pemberhentian itu.

Pemerhatian di kaunter lapangan terbang daftar masuk dan perkhidmatan MAS menunjukkan ia beroperasi seperti biasa, walaupun aduan daripada beberapa krew kabin bahawa mereka tidak lagi dalam ‘mood’ untuk bekerja.

Difahamkan, Sabah dan Sarawak mempunyai 1,800 tenaga kerja dan surat penamatan akan dikeluarkan selama dua hari bermula hari ini.

“Kami merasakan bahawa penamatan itu tidak dilakukan secara profesional, kerana di Semenanjung, surat dihantar ke rumah-rumah mereka atau diposkan, tetapi di sini, kami hanya mendapat tahu bahawa nama-nama kami dipecat apabila kami hadir untuk bekerja,” kata kakitangan MAS lain .

Pengerusi MAS, Tan Sri Mohd Nor Yusof bertemu Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman pada 27 Mei lalu, di mana semasa mesyuarat itu, pemimpin utama negeri itu meminta MAS untuk memastikan nasib kakitangannya yang kemungkinan diberhentikan, dapat dijaga.

Beliau berkata MAS juga perlu memastikan mereka akan ditamatkan dan diberi pampasan secara adil, dan berharap jumlah yang diberhentikan akan dikurangkan dan mereka yang diberhentikan dapat dijaga.

Musa juga menegaskan MAS perlu menghentikan budaya ‘outsourcing’ pekerjaan berskala besar kepada orang luar supaya rakyat Sabah boleh mendapat manfaat daripada pekerjaan itu dan menyumbang kepada ekonomi tempatan.


Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri



Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved