ONEXOX

ANTARA MELAYU, CINA & ANJING

on Tuesday, July 14, 2015



Antara melayu, cina dan anjing.

dlm byk2 posting mlm ni je aku nak bahasakn diri 'aku'. bkn nak marah nak ckp kasar tp nak cakap telus bkn sbg keyboard warrior. lepas posting yg aku tulis sblm ni ada pula yg pm dan kecam aku sokong cina tak hormat bangsa agama sendiri. mai sini nak habaq. bangsa n agama adlh 2 perkara BERASINGAN.

1. boleh jadi kau melayu tapi bukan muslim.
2.boleh jadi kau cina tapi kau muslim.

apa yg buktikan kau muslim? sudah pastinya tingkah laku dan penzahiran sikap serta perilaku seorg muslim selain yg tertulis dlm ic yg kau beragama ISLAM.

Kat bawah ni dgn telusnya aku sertakan gambar anak aku yg sdg suap anjing mkn.. dan aku 'memegang' anjing dan serahkan pada rakan cina aku yg sanggup membelanya.

ini kisah ramadan 2 thn lepas.. anak anjing ni dibuang kt depan kedai aku dlm keadaan lemah.hampir mati kelaparan. dan kaki blkgnya yg patah. aku namakan dia 'syawal'. aku pungut. bawa ke klinik haiwan. aku rawat dan bela sampai sihat.



anak aku? aku ajar cara mengasihi makhluk tuhan dan tak terkecuali pada anjing dan aku tak pernah ajar anak aku benci anjing. cuma tak boleh sentuh mengikut mazhab syafie. aku ajar dia cara sertu tgn guna air tanah 7 kali andai tersentuh anjing. nak tau sbb apa aku ajar anak aku begitu.. aku pernah tgk sorg anak MELAYU drive kancil dlm tmn dan sengaja langgar seekor anjing sampai mati. dan anjing betina itu mungkin ibu kpd anjing kecil ini..

mesti korg kata aku keji sbb aku melayu bela anjing kan? mmg betul sbb sampai tahap imam kmpg dtg sound aku pasal apa bela anjing kenapa tak buang je? sbb kalau aku buang.. dan kalau satu kpg akal mcmtu.. kau rasa siapa nak bela anjing ni? siapa nk bg mkn dan pastinya dia akn mati..

kerana aku muslim.. jd aku berdoa mohon petunjuk Allah.. mohon carikan solution utk aku.. hampir sebulan.. dari awl ramadan aku bela si 'syawal'.. sampai lah aidilfitri menjelma.. 2012..

dtglah pertolongan Allah.. dtg seorg shbt rakan niaga aku yg berbangsa CINA.. kami sama2 jual brg second hand.. yg selalu beraya ke rumah kami tiap tahun.. dan tak disangka2 dia jatuh syg pada si syawal... dan sudi pula nak adopt anak anjing terbuang ni utk dibela.. dia sebut nama syawal ni.. 'cha wan'.. jenuh aku ajar dia sebut 'syawal'.. tak juga reti2.. chawan pun chawan lah.. hari yg sama terus dia bawa pulg.. Francis inilah shbt aku berbangsa CINA.. bangsa yg dikata penipu tu tapi aku kenal dia lebih mulia lg dr melayu yg langgar anjing, jerut tali kt leher anjing sampai busuk bernanahh, bubuh jarum dan racun dlm mknan anjing sbb benci pada makhluk Allah yg satu ni.. aku tak tau la apa dosa sgt anjing pada golongan zalim ni.. mungkin itu yg mak ko ajar dr kecik mesti benci anjing.. maka mesti bunuh anjing..

TETAPI Cina inilah yg pungut kucing2 tepi jln bela kt rmh dia bg makan.. cina inilah yg aku tgk sgt hormt pada ibunya yg selalu dibawa kemana2 dia pergi sbb taknak ibunya rasa sunyi di rumah..

Aku cerita ni kat korg sbb apa? sbb jangan LABEL KEJAHATAN SATU GOLONGAN MINORITI menjadikan seluruh kaumnya JAHAT DAN BERSALAH. AKU BENCI ORG KATA CINA NI PENIPU sbb dlm dunia bisnes aku yg setahun jagung ni.. bangsa CINA NI LAH YG BYK BANTU DAN BERI TUNJUK AJAR DGN IKHLAS.. mereka tak lokek ilmu dan sharing pengalaman diorg yg dah lama dan berjaya dlm dunia bisnes..

POINT UTAMA AKU DI BULAN DAN MLM YG MULIA INI ADLH:

*jgn disebut2 bangsa sapa yg jahat hanya krn sorg yg buat pasal
*jgn backing/support benda salah walaupun itu org2 kau dan bangsa kau
*sekarang bukan lagi zaman nak bandingkan agama sapa betul siapa salah.bangsa mana bagus mana yg tidak. tapi buktikan kau bagus benar dan berjaya dgn ZAHIRKAN DLM PERILAKU SIKAP DAN PERIBADI YG BAIK BILA ORG TGK PUN AUTORESPEK.

dan last skali

*nanti aku edit lain sbb betri hp dah kong.. kena cr powerbank kt loyat jap.. haha

kalau dah benci sgt kt kaum2 lain tu.. kalau kau melayu muslim. jom buka blk al Quran.. tuhan kita dah pesan..

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).] Surah Al-Hujurat: ayat 13"
Mengerti?

♡ salam ramadan.salam syawal.
‪#‎saya‬ Nadia Hazmi ‪#‎saya_syg_melayu_cina_india_peribumi_malaysia‬

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved