ONEXOX
BannerFans.com

'SELAMAT TINGGAL MAS 1972 - 2015'

on Monday, August 31, 2015



Malaysia Airlines

Pada zaman kegemilangan MAS dulu, lebih-lebih lagi di bawah pentadbiran Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman, boleh dikatakan syarikat ini mempunyai semua sumber termasuk aset-aset hartanah selain dari pesawat-pesawat.

Walaupun bermula dengan keuntungan yang kecil, merasa jugalah sumbangan bonus untuk para pekerjanya. Malah satu ketika dulu, kakitangan MAS pernah mendapat 3 bulan bonus pada awal-awal 90'an. MAS sentiasa ke depan untuk menaja pelbagai aktiviti dan lambang MAS ada di mana-mana ketika berlangsung pelbagai aktiviti di dalam negara mahupun di luar negara. Warga MAS begitu bangga dengan syarikat mereka.

Disebabkan itu, mereka berusaha dengan gigih untuk menaikkan nama syarikat dan negara, Manakan tidak, MAS mendapat pelbagai anugerah bertaraf dunia saban tahun. Diakui oleh airlines dunia. Majoriti pekerja MAS amat menyayangi syarikat ini.

Sektor kejuruteraannya adalah yang terkedepan di Asia Tenggara. Pekerja operasinya di udara dan darat komited dengan syarikat. Mereka seperti satu keluarga besar. Syarikat juga memberi pelbagai kemudahan sebagai penghargaan kepada mereka. MAS mempunyai gymnasium sendiri, MAS ada pusat sukannya tersendiri, Kesemuanya Free of Charge.

MAS mempunyai akademinya sendiri untuk melatih kakitangannya dan juga syarikat dari luar, MAS mempunyai pancaragamnya sendiri, MAS ada siaran slot radionya sendiri. MAS mempunyai unit kebudayaannya sendiri untuk mewar-warkan budaya unik rakyat Malaysia di luar negara.

MAS mempunyai antara bangunan tertinggi di Kuala Lumpur ketika itu iaitu bangunan MAS di segitiga emas Kuala Lumpur. MAS memberikan skim potongan gaji untuk membeli kenderaan bagi kakitangan baru berulang alik ke tempat kerja. MAS memberikan ubat-ubatan terbaik melalui pusat kesihatannya sendiri siap dengan doktor dan kakitangan yang berdedikasi. Gaji tak pernah lewat dari 25hb setiap bulan.

Yaaa, majoriti warga MAS amat menyayangi syarikat ini. Terguris juga hati warga MAS, bila ada konon-kononnya penganalisa-penganalisa MAS di TV yang tiba-tiba entah datang dari mana mengatakan pekerjalah punca segala kerugian yang ditanggung MAS. Biarlah apa mereka nak kata, warga MAS pun tahu mereka ni pandai cakap sahaja.

Pertama kali dalam sejarah, MAS mengurangkan 6,000 pekerja. Dalam masa 6 bulan selepas menerima notis pemberhentian kerja sehingga 31 Ogos, terdapat ramai pekerja yang tahu mengenai penamatan kerja mereka. Tetapi mereka terus bekerja seperti biasa sehinggalah semalam,

#SALUTE

Mereka mempunyai semangat yang sungguh cekal. Kepada mereka semua, baik yang EXIT, mahupun yang masih tinggal, mereka mempunyai kenangan yang sangat manis bersama Malaysian Airline System.

31st August adalah hari terakhir MAS. Bye-bye MH, Bye-bye Malaysian Hospitality.

SALUTE to Malaysian Airlines System 1972-2015.



PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved