ONEXOX
BannerFans.com

Punca Jemaah Haji Maut Rempuhan Di Mina 24.9.2015 Terjawap

on Thursday, September 24, 2015

Berita terkini punca jemaah haji maut akibat rempuhan manusia di Mina, Mekah pada 24 September 2015. Pada setiap kali musim perayaan Hari Raya Haji, jutaan jemaah akan mengambil peluang sekali seumur hidup untuk melontar batu ke arah jamrah di Mina. Insiden kematian berlaku apabila jutaan jemaah berpusu pusu dan bersesak untuk melontar jamrah di Mina. Kematian adalah disebabkan jemaah terjatuh dan terpijak oleh jemaah lain ketika perarakan menuju ke Jamrah. Difahamkan, seramai 310 jemaah haji maut manakala 450 cedera dalam insiden rempuhan manusia yang merebut untuk melontar jamrah di Mina. Untuk info, melontar jamrah di Mina adalah simbolik untuk melontar batu kearah syaitan.



Punca Jemaah Haji Maut Rempuhan Di Mekah 24.9.2015

Jutaan jemaah haji di Mekah berhimpun di Jamrah Kubra untuk menunaikan rukun haji dengan melakukan aktiviti melontar selepas mereka selesai melontar di Jamrah Sughra dan Jamrah Wusta. Kematian berlaku apabila lebih 4 juta jemaah bersesak mati akibat terjatuh dan dipijak oleh jemaah haji yang lain ketika berarak untuk melontar batu ke arah Jamrah. Selesai melontar, para jemaah akan kembali ke Mekah untuk melakukan tawaf widak, tawaf selamat tinggal sebelum pulang ke negara masing-masing.






Gambar Jemaah Haji Maut Rempuhan Di Mina 24.9.2015






Video Insiden Rempuhan Manusia Di Mina 24 September 2015





Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved