ONEXOX
BannerFans.com

Umcedel: BR1M penyumbang kemenangan BN

on Thursday, May 16, 2013


KUALA LUMPUR - Barisan Nasional (BN) mengekalkan kekuasaannya pada hari ini kerana faktor Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) menurut hasil kajian Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel).

Pengarahnya, Profesor Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman berkata, pemberian BR1M mendorong rakyat untuk terus memilih BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), 5 Mei lalu.

"Senjata paling berkesan BN ialah BR1M," katanya pada Seminar Pasca PRU13 : Ke Arah Mana Politik Malaysia, di Universiti Malaya (UM), di sini, hari ini.



Menurut Redzuan, hasil kajian yang dilakukan pihaknya mendapati, ia faktor penyumbang paling penting kemenangan BN terutama di kawasan-kawasan pedalaman dan Felda.

"Tetapi di kawasan Lembah Pantai misalnya hanya 54 peratus," ujar beliau lagi.





Kajian yang dilakukan pihaknya membabitkan 1,407 responden daripada pelbagai latar belakang mendapati, 75 peratus menyatakan sokongan terhadap BN apabila BR1M diberikan untuk kali pertama pada 2012.

"Di kawasan BN sambutan BR1M sehingga 80 peratus manakala di kawasan pembangkang 60 peratus.

"Manakala di kawasan Felda memberi kelebihan kepada BN. Generasi pertama dan kedua yang tinggal di kawasan Felda begitu 'toktok' terhadap BN, melainkan mereka yang tinggal di luar," katanya.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved