ONEXOX
BannerFans.com

Chris Goodfellow : Kapten Zaharie adalah wira yang bertarung selamatkan MH370

on Thursday, March 20, 2014

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa seseorang telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 dan melakukan pusingan U. Ekoran itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj ke atas pesawat tersebut sehingga mendorong kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie.

Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri. Menurutnya, isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan sedangkan jawapannya mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.

Dalam catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, sebaik mendengar berita pesawat itu berpatah balik ke arah Selat Melaka dari Laut China Selatan, dia terus memeriksa peta dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan terbang terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti kebakaran dalam kokpit.



"Kunci utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. Juruterbang (Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang sangat berpengalaman dengan lebih 18,000 jam penerbangan. Mungkin juruterbang lebih muda yang ditemu ramah (agensi berita) CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri.

"Kami juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat jika kecemasan."

Menurut Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh pesawat MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya memberitahu juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan terbang terdekat.

"(Zaharie) sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki. Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat."

Goodfellow percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada ketika mereka mungkin menghadapi masalah serius yang mendorong kepada tindakan pusingan U untuk menuju ke lapangan terbang terdekat di Pulau Langkawi.





Katanya, terputusnya komunikasi (ACARS) termasuk kesan radar adalah munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit.

"Melihat masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan.

"Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang."

Katanya, ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 yang tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang.

Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan semasa kebakaran. Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja.

"Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit."

Jika itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung situasi mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Pulau Langkawi.

"Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat itu berpusing dan mengambil laluan lurus."

Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi.

Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata: "Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."

Apa yang ditulis Goodfellow dan ramai lagi pakar di seluruh dunia tetap kekal menjadi spekulasi selagi pesawat MH370 tidak ditemui.

Sumber



PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 10 comments... read them below or add one }

Ahamad Khalil Abd Wahab said...

Persoalannya > Bagaimana pula tentang satelit ?
Bagaimana tiada amaran kecemasan? Teori benar2 teori ...


March 20, 2014 at 6:24 PM
honey said...

nak buat pusingan kalpal terbang..bukan mcm pusing stering kereta ok....mmg lah airport trg ngn kelantan paling dekat....


March 20, 2014 at 8:40 PM
Anonymous said...

Paridah Madasin adalah red bean army ciptaan DAPig.


March 20, 2014 at 8:51 PM
Anonymous said...

Steering tu akan 'jam' sbb pusingan hampir 180 darjah kalau buat pusingan ke kb & kt sbb jarak terlalu dekat. Nk buat air turn back pon ada aturannya. Landasan International Airport Langkawi lebih sesuai utk boeing 200-777.


March 21, 2014 at 12:16 AM
Khaizuran said...

airport terdekat KB.... walaupun x besar... emergency boleh landing... kenapa tidak landing jerr.. kat atas laut atau apa2 keadaan pun patut landing jerr...


March 21, 2014 at 2:48 AM
Anonymous said...

korang jadi pilot je lah


March 21, 2014 at 7:50 PM
Anonymous said...

Itu pilot yang yang beri pendapat. Kalau setakat tahu bawa kancil jangan komen...beranggap baik kepada kapten zaharie dan pilot2 yang berpengalaman.


March 22, 2014 at 1:00 AM
Anonymous said...

Mmg la pilot yg komen, tp emergency blh mndarat kat laut kalau xnk ambil risiko masa, landasan tganu blh mndarat. Kalau dh terbakar sistem yg mnghantar isyarat mcm mana isyarat nk smpai. Wallahu a'lam. Ape pn tggu segala petunjuk yg memberi jwpn sebenar.


March 22, 2014 at 9:42 AM
Anonymous said...

Kurang cerdik la kalau cakap bawa kancil jgn komen, org pakai kancil naik flight jgk, life jacket tu utk ape? Agak2 kalau bawa kereta tayar pecah nk drive sampai jumpa RnR jgk ke baru berhenti?? Kalau kita bkn nabi kita xblh berckp apa yg nabi ckp ke??? All about knowledge lah bro!


March 22, 2014 at 9:53 AM
Ankel Dayak said...

ado mato baco... ado jari taip,... ado akal pikir...


March 24, 2014 at 8:41 PM

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved