ONEXOX
BannerFans.com

Fakta Flight Simulator Simulasi Penerbangan Kapten MH370

on Wednesday, March 19, 2014

Fakta pengenalan Flight Simulator (Simulasi Penerbangan) milik kapten MH370, Zaharie Ahmad Shah. Simulasi penerbangan atau dalam bahasa inggeris Flight Simulator merupakan alat yang direka khas untuk membina situasi penerbangan yang sebenar. Tidak dinafikan lagi bahawa bukan sahaja seorang kapten atau juruterbang mampu memiliki simulasi penerbangan malah individu biasa pun turut memilikinya sebagai hobi dan minat yang mendalam terhadap penerbangan.



Fungsi Sebenar Flight Simulator (Simulasi Penerbangan)


  • Untuk melatih juruterbang mengendalikan pesawat dengan betul
  • Untuk memberikan persediaan kepada juruterbang sebelum menduduki ujian simulasi penerbangan
  • Sebagai hobi dan minat seseorang terhadap penerbangan atau kapal terbang
  • Simulasi penerbangan adalah 99.9% sama dengan dunia realiti penerbangan yang sebenar


Flight Simulator X (Perisian Simulasi Penerbangan)

Flight Simulator X atau lebih dikenali sebagai SFX yang dibina oleh Syarikat Gergasi Microsoft merupakan sebuah perisian komputer yang sangat popular dan biasa digunakan dalam simulasi penerbangan. Dalam perisian tersebut, seseorang juga boleh melakukan proses naik taraf termasuk melakukan kemaskini peta landasan dan juga kemaskini model pesawat yang ingin digunakan dalam FSX.



Keperluan PC Minimum Flight Simulator X

Perisian Flight Simulator X memerlukan sekurang-kurangnya kuasa komputer (PC) yang cukup hebat (High End Computer) untuk mengendalikan perisian tersebut dengan lancar pada tahap maksimum. Kos untuk membina Custom PC sahaja dianggarkan bernilai dalam RM 10,000- RM15,000 tidak termasuk monitor dan aksesori yang lain seperti alat kawalan simulasi penerbangan.



Gambar Simulator Penerbangan Milik Kapten MH370

Simulasi penerbangan dibawah dibina oleh Kapten Zaharie sebagai rutin harian beliau ketika tidak menerbangkan pesawat Boeing 777.



Sumber







PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved