Dr. Maza mencetuskan satu lagi kontroversi melalui status terbaru di laman page Facebook beliau. Dalam status itu, Dr. Maza seolah-olah mempertikaikan penggunaan kapal selam milik negara yang didakwa tidak berfungsi dan tidak memberi sumbangan dalam misi pencarian pesawat MH370.
Status isu kapal selam scorpene
Namun, ramai pengguna media sosial tidak gemar dengan status berkenaan kerana didakwa mengelirukan fakta sebenar. Seorang pengguna Facebook tampil menjawab status tersebut dengan memberikan hujah balas seperti dibawah:
1. 'Negara-negara' yang menghantar kapal selam untuk operasi SAR MH370? Setahu saya, baru sebuah negara iaitu Britain yang menghantar kapal selam nuklear kelas Trafalgar, HMS Tireless (S88). Kapal selam ini telah mula beroperasi dan ditauliahkan (commissioned) pada tahun 1985. Ia sepatutnya dilucut tauliahkan (decommissioned) pada tahun 2013 lalu, tetapi sehinggi kini masih beroperasi sehingga April 2014. Mungkin HMS Tireless (S88) ini akan berbakti untuk hari-hari terakhir sebelum 'riwayat'nya ditamatkan.
• http://www.royalnavy.mod.uk/The-Fleet/Submarines/Fleet-Submarines/Trafalgar-Class/HMS-Tireless
2. Untuk pengetahuan semua, dua kapal selam diesel-elektrik jenis Scorpène milik TLDM iaitu KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak telah beroperasi dan masih boleh berfungsi sehingga kini. Kedua-dua kapal selam tersebut bukan menjadi pameran seperti ditohmah oleh sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab!
• http://www.youtube.com/watch?v=BVNJGMAwziQ
• http://www.navy.mil.my/index.php/aset-tldm/kapal-selam/kd-tunku-abdul-rahman
• http://www.navy.mil.my/index.php/aset-tldm/kapal-selam/kd-tun-razak
3. 'Tidak sesuai untuk operasi SAR MH370 seperti kapal selam yang dimiliki oleh jiran sebelah'? Negara jiran manakah yang dimaksudkan itu? Singapura?
Singapura tidak pernah menghantar mana-mana kapal selamnya untuk operasi SAR MH370! Negara tersebut sebenarnya menghantar kapal sokongan dan penyelamat kapal selam - Submarine Support & Rescue Vessel (SSRV). Sebenarnya Malaysia juga memiliki kapal jenis penyelamat kapal selam dan ia telah digunakan dalam operasi SAR MH370 di Laut China Selatan sebelum ini. Operasi kapal Malaysia itu telah pun bermula sebelum Angkatan Laut Singapura (RSN) menghantar MV Swift SSRV lagi. Kapal SubMarine Escape & Rescue (SMER) yang digunakan oleh TLDM yang dimaksudkan itu ialah MV Mega Bakti.
• http://www.mindef.gov.sg/imindef/press_room/official_releases/nr/2010/aug/18aug10_nr2/18aug10_fs.html
• http://www.bharian.com.my/bharian/articles/MH370_Tiadakapalselamdigunakan/Article/index_html
4. Penggunaan kapal selam untuk operasi SAR pesawat terhempas masih belum terbukti kejayaannya. Ia merupakan antara alternatif dan kaedah yang digunakan ketika membabitkan tragedi pesawat terhempas di lautan sepertimana dalam kes pencarian kotak hitam pesawat Air France Flight 447.
Perancis menggunakan kapal selam nuklearnya, Émeraude (S604) untuk operasi mencari kotak hitam pesawat tersebut di Lautan Atlantik itu pada hari kelima tragedi itu berlaku (5 Jun 2009). Bagaimanapun usaha itu menemui kegagalan.
5. Australia yang mengetuai operasi SAR MH370 di Lautan Hindi sehingga kini masih belum menggunakan kapal selamnya dalam usaha mengesan pesawat tersebut. Australia sendiri mempunyai 6 kapal selam diesel-elektrik.
• https://www.navy.gov.au/fleet/ships-boats-craft/submarines/ssg
6. Apapun, kita tetap wajar bersyukur kepada Allah Ta'ala dan berterima kasih kepada Tentera Laut Diraja British (Royal Navy) kerana mengerahkan aset mereka iaitu kapal selam HMS Tireless (S88) untuk operasi mencari MH370 ini. Saya mendoakan supaya misi mereka berjaya! Aamiin.
Walaubagaimanapun, status kontroversi Dr.Maza didapati telah dipadam. Pengguna Facebook dilihat memberikan komen yang bercampur aduk dalam isu itu berikutan kurangnya pengetahuan dan maklumat fungsi sebenar penggunaan kapal selam milik negara kita.
Sumber
PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
{ 11 comments... read them below or add one }
Uik Dr pun kurabg cerdik
April 3, 2014 at 3:57 AM
Ingatkan jadi Dr PhD ni rajin membaca. Rupanya kaki serkap barang.
April 3, 2014 at 3:59 AM
Lesson learnt..... klau xtau jgn ckp. Itu dah jatuh fitnah. X kisah la ilmu setinggi mana pun tp ilmu yg ada tu xleh cover ilmu yg lain. Jgn ingat kita tau semua klau dh mengaji tinggi2. Sesekali buat la research skit sblum kluarkan pendapat.
April 3, 2014 at 5:59 AM
Ada NAMA Besar ....ada PHD ....ada Title ...ada OTAK tapi ...TAK DIGUNAKAN DGN SEWAJARNYA ...maaf cakap yaaa...Bodo tak bley diajar ....Pandai tarak bley diikot ....HPTB ...
April 3, 2014 at 7:02 AM
Status fb bole padam. Bgmn pula dlm harakah?, ada corection dan penjelasan spt di atas ka?
Subhanallah
April 3, 2014 at 9:20 AM
Pikir dulu sblm cakap.. Jgn main hentam jer.. X tahu senyap jer biar yg tahu buat kerja..
April 3, 2014 at 9:24 PM
POINT UTAMA ape yg MAZA nak sampaikan adalah MENGAPA KAPAL SELAM MALAYSIA TAK BOLEH BERFUNGSI..??? bukannya fakta negara mane yg hantar or tak hantar.. alahai.. duit rakyat (duit kita sume) digunakan utk beli, tp x boleh guna... sedih doh..!!!
April 4, 2014 at 1:21 AM
Dia Phd dlm bidang ketenteraan ke?
Hati hati bila mengeluarkan pendapat tu.
April 4, 2014 at 2:32 AM
Keybod woriiorrr...sembang kencang sumbangan tarak..phuii
April 4, 2014 at 7:46 AM
Betul apa teguran Dr tu... think positive la. Kena tegur pun da melatah...
April 4, 2014 at 4:43 PM
Anonymous April 4, 2014 at 1:21 AM:
kan ke dah ada jawapan tu.(point #2)..ko ngan dr maza sama je..pemalas nk baca sbb ati tu nk menghentam je....klu hati dan otak tu dah busuk, mmg komen yg kuar tu busuk2 je laa...
April 7, 2014 at 8:57 PM
Post a Comment