ONEXOX
BannerFans.com

Hudud: Apabila Mangsa Rogol Kena Sebat

on Sunday, May 18, 2014

BANDA ACHEH: Mohd Nasir dilantik sebagai ketua kampung Lhok Bani, Langsa kira-kira 10 bulan lalu dan dalam tempoh singkat itu, beliau dilihat sedang menghadapi cabaran terbesar dalam hidupnya.

Dua minggu lalu, sekumpulan remaja dalam perjalanan pulang ke rumah selepas menonton perlawanan bola sepak tiba-tiba merasakan sesuatu yang tidak kena berlaku ketika melintasi rumah Yus, seorang ibu tunggal berusia 25 tahun.

Mengesyaki wanita itu melakukan hubungan terlarang yang sememangnya suatu kesalahan bagi umat Islam di Aceh mengikut undang-undang syariah, remaja itu bertindak menyerbu rumah berkenaan.

Selepas memeriksa, seorang lelaki ditemui bersembunyi dalam almari dan mereka mengikatnya dan kemudian menguncinya dalam almari itu semula sebelum bergilir-gilir merogol Yus.

Apabila subuh tiba dan Mohd Nasir sedang bersiap untuk menunaikan solat, beliau terkejut apabila sekumpulan remaja itu datang menyerahkan pasangan itu dan menyatakan mereka memerangkap kedua-duanya ketika berkhalwat.

Dalam keadaan kusut masai, pasangan itu disimbah air, debu dan kumbahan sebelum dihadapkan ke ketua kampung.

Mohd Nasir berkata, ketika dibawa kepadanya, Yus mengenakan pakaian tidur, bagaimanapun beliau tidak mengenali lelaki yang ditangkap bersamanya itu.

"Terkejut dengan kejadian itu, malah fikiran saya juga berserabut memikirkan dalam tempoh 10 bulan memikul tanggungjawab ini sudah diuji dan perlu berhadapan dengan kejadian seperti ini," katanya.

Beliau yang enggan gambarnya dirakam berkata, susulan kejadian itu beliau menghubungi polis syariah, Wilayahtul Hisbah (WH) yang terus menahan pasangan itu.

Bagaimanapun, situasi itu bukan kesudahannya, sebaliknya Mohd Nasir menerima satu lagi kejutan.

Dua hari kemudian, polis memaklumkan lapan remaja kampung itu disyaki merogol Yus selepas mendapati janda itu berdua-duanya dengan lelaki berkenaan di rumahnya.

"Saya terkejut mendengar berita ini kerana mereka hanya berusia antara 19 hingga 20 tahun, malahan ada juga yang berusia 13 tahun.

"Mereka tidak berkata apa-apa mengenainya ketika membawa wanita itu kepada saya," katanya.

Berikutan itu, tiga remaja terbabit ditahan polis, bagaimanapun lima yang lain melarikan diri.

Mohd Nasir berkata, keluarga lapan remaja terbabit kini tertekan dan trauma berikutan kejadian itu.



Sumber









PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved