ONEXOX
BannerFans.com

8 Cara Hendak Selamatkan Smartphone Anda Jika Jatuh Dalam Jamban

on Thursday, November 27, 2014



Telefon pada zaman sekarang adalah satu keperluan bagi semua orang apabila telefon zaman sekarang telah memudahkan kita berhubung bukan sahaja untuk bercakap atau hubung tetapi juga sebagai medium untuk kita mencari maklumat malah boleh menjadi medium untuk berhibur dan berlajar. Boleh kata semua kegunaan sudah ada dalam telefon, dulu nak pergi berjalan kena bawak radio, kamera, telefon dan komputer tapi sekarang cukup bawa sebiji telefon.





Kerana kegunaannya itu membuatkan telah memerlukan ia dibawa merata-rata dan pastinya telefon akan terdedah kepada pelbagai bahaya seperti jatuh dalam air.

Disini kami ingin berkongsi beberapa tips untuk menyelamatkan telefon anda dari rosak jika terjatuh dalam air. Sekadar berkongsi, kalau tidak ok juga tak ada rezeki la.

SELEPAS ANGKAT DARI AIR JANGAN TEKAN APA-APA BUTANG

Tips 1:Ketangkasan anda, jika telefon jatuh dala air cepat-cepat dapatkannya semula kerana masa untuk air masuk kedalam lubang-lubang kecil adalah lambat.



Tips 2: "Off" telefon dan tanggalkan simkad serta bateri jika boleh dengan sepantas yang mungkin.



Tips 3: Jika terlalu lama tersendam dalam air anda haruslah melakukan langkah ini dengan berhati-hati. Buka dan aturkan bahagian dalaman handphone anda untuk mempercepatkan proses pengeringan. Jika anda tidak konfiden dengan tips ini, sila abaikan.



Tips 4: Keringkan handphone anda dengan menggunakan tuala atau apa saja fabrik yang serap air. Tujuan utama ialah untuk menyerap sebanyak mungkin air yang telah masuk ke dalam handphone anda.

Amaran!, jangan sesekali menggunakan pengering rambut kerana ia akan merosakkan komponen elektronik telefon anda.



Tips 5: Gunakan vakum ataupun compressed air untuk mengeluarkan lebihan air yang mungkin masih berada dalam handphone anda.



Tips 6: Letakkan handphone anda dalam bekas beras yang belum dimasak atau gel silika yang mempunyai kebolehan untuk menyerap air.



Tips 7: Langkah ini adaah yang paling memerlukan kesabaran kerana anda hanya peru biarkan telefon ada ditempat yang kering selamat 2 atau 3 hari sampai air didaam telefon itu kering sendiri.



Tips 8: kalau semua cara dia atas tidak berkesan anda cuma perlu pergi ke kedai untuk membeli telefon baru.



Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri




Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved