ONEXOX
BannerFans.com

Punca RON95 Dan Diesel Tiada Lagi Subsidi Mulai 1.12.2014 Terjawap

on Saturday, November 22, 2014

Punca sebenar Ron95 dan Diesel tiada lagi subsidi atau dihapuskan mulai 1.12.2014. Rakyat di negara ini tidak perlu berasa panik dengan pengumuman rasmi kerajaan yang mengumumkan Ron95 dan Diesel kini mengalami nasib yang sama seperti RON97 iaitu tiada subsidi bagi bagi ketiga-tiga bahan api tersebut. Punca sebenar kerajaan memansuhkan subsidi bagi RON95 dan Diesel berikutan penurunan harga minyak pasaran dunia dari masa ke semasa. Kerajaan turut yakin bahawa mulai 1 Disember 2014, harga pasaran RON95 dan Diesel adalah jauh lebih murah berbanding harga runcit yang telah disubsidikan iaitu harga terkini RM2.30 Seliter bagi RON95 manakala RM2.20 bagi Diesel.



Punca RON95 Dan Diesel Tiada Lagi Subsidi Mulai 1.12.2014

RON95 dan Diesel akan mengalami harga yang lebih jauh lebih murah jika subsidi dimansuhkan. Kerajaan Malaysia turut yakin mulai 1 Disember 2014 harga pasaran RON95 dan Diesel adalah jauh lebih rendah berbanding harga runcit di pam minyak yang telah disubsidi.  Dengan penguatkuasaan sistem tanpa Subsidi, Malaysia akan mengikut harga pasaran dunia yang sentiasa berubah dari masa kesemasa. Berbeza dengan sistem sebelum ini, walaupun harga pasaran dunia RON95 dan Diesel turun kerajaan Malaysia langsung tidak mengikut harga pasaran semasa sebaliknya lebih mahal berbanding harga pasaran semasa. Namun jika harga RON95 dan Diesel naik secara mendadak, kerajaan akan menetapkan harga runcit pada satu paras tertentu di mana perubahan kos produk tidak akan mengubah harga runcit.

Rumusan: Harga Pasaran RON95 dan Diesel akan jauh lebih murah mulai 1 Disember 2014 berbanding harga runcit terkini.

Bukti Harga Pasaran Semasa RON95 dan Diesel Semakin Menurun

Bulan September 2014



Bulan November 2014 (Terkini)




Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved