ONEXOX

Permintaan Terakhir Juruterbang AirAsia Sebelum Terputus Hubungan Terlalu Misteri

on Sunday, December 28, 2014



Pesawat AirAsia QZ 8501 yang berlepas dari Surabaya ke Singapura yang membawa 155 penumpang telah disahkan hilang atau terputus hubungan dengan menara kawalan di Jakarta kira-kira jam 6.17 pagi tadi.

“Hubungan terakhir dengan menara kawalan di Jakarta, pertama pilot minta naik dari ketinggin dari 32 ribu kaki ke 34 ribu kaki melalui menara kontrol di Jakarta dan sudah diizinkan naik,” kata staf khusus Kemenhub Hadi Mustofa kepada Liputan6.com di Jakarta, Minggu (28/12/2014).




Selain dengan menara kawalan di Jakarta, pilot juga sudah berkoordinasi dengan menara kontrol di Singapura.
 
Sudah berkordinasi juga dengan menara kontrol di Singapura,” kata Hadi.
Kemudian, pilot meminta sedikit belok arah sebelum hilang kontak. Pilot minta izin sedikit berbelok arah tapi tetap di route antarabangsa,” ujar dia.

Kapten Iriyanto itu tak menyebutkan alasan kenapa meminta izin sedikit berbelok arah. Tidak dinyatakan alasannya, kemungkinan cuaca buruk,” tukas Hadi.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri




Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved