ONEXOX
BannerFans.com

Jenazah Pesawat AirAsia QZ8501 Terjatuh, Seluruh Hadirin Menjerit Terkejut

on Sunday, January 4, 2015



Para ibu yang melihat proses pelantikan jenazah penumpang pesawat AirAsia QZ8501 menjerit bagaikan terkena histeria telah memecah ketenangan di RSUD Imanuddin, Pangkalan Bun petang tadi.

Lapan kereta jenazah yang mengangkut jasad penumpang AirAsia QZ8501 tiba di RSUD Imanuddin sekitar pukul 11.00 pagi. Sebelumnya, kelapan kereta itu menjemput jenazah yang baru sahaja tiba di Platform Terbang Iskandar yang berjarak kira-kira 4 kilometer dari RSUD.

Sebaik sahaja tiba di RSUD, satu persatu kantung jenazah diturunkan oleh petugas gabungan dari TNI AD, polis dan PMI dengan menggunakan katil Teras. Jenazah itu kelihatan terbungkus rapat dengan beg berwarna hitam bertuliskan Badan SAR Nasional (Basarnas) di atasnya.

Proses pengangkutan ini berjalan lancar hingga jenazah ketujuh dikeluarkan dari kereta. Ketika kantung ketujuh itu hendak dibawa ke ruang Posko Disaster Victim Identification (DVI) Kalimantan Tengah, secara tiba-tiba terjatuh sebelum sempat dipindahkan ke katil Teras.




“Ya ampun … Aduh kasihan itu, kasihan,” kata salah seorang ibu. “Astagfirullahaladzim, aduh .. Aduh cepat dibantu diangkat itu,” kata seorang ibu.

Mendengar jeritan tersebut, pegawai yang memindahkan jenazah itu langsung segera membetulkan kedudukan jenazah. Setelah benar, jenazah itu lantas akan dibawa ke dalam posko untuk disiapkan sebelum dibungkus.

Tidak kurang daripada satu jam, proses pengenalan terhadap kelapan jenazah selesai. Selepas itu, kelapan jenazah itu diberangkatkan ke Surabaya, Jawa Timur bersama empat jenazah lain yang tiba dahulu, menggunakan pesawat Hercules C-130.

Hingga kini, sudah ada 30 jenazah yang telah ditangani pasukan DVI Polri. Daripada jumlah itu, empat di antaranya telah berjaya dikenalpasti. Sementara, masih ada 132 jenazah yang hingga saat ini masih dalam proses pencarian.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri





Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved