ONEXOX
BannerFans.com

Mayat Mangsa Pesawat QZ8501 Rosak Boleh Dibiarkan Tenggelam Dalam Dasar Laut Yang Gelap

on Sunday, January 4, 2015




Imam Besar Masjid Istiqlal, Ali Mustafa Yakub menyatakan jenazah mangsa nahas pesawat AirAsia QZ8501 yang rosak hingga tidak boleh dikenalpasti boleh dibiarkan tenggelam di dalam laut.

Jika keadaan jenazah sudah rosak dan tidak dapat dikenal pasti, biarkan saja di dalam laut. ,” ujar Ali Mustafa Yakub kepada Republika pada Ahad.

Dia turut menjelaskan, orang yang meninggal dunia di atas kapal dan mengambil masa yang panjang untuk dibawa ke darat boleh ditenggelamkan di atas laut sebagai pengganti kepada pengebumian.



 
“Jika ditunggu hingga sampai ke daratan misalnya, mayat akan busuk,” ujarnya lagi.

Kaedah tersebut katanya sudah dibincangkan di dalam beberapa kitab Islam yang mana penenggelaman dilakukan dengan cara memberikan pemberat yang diikat kepada jenazah.

Dalam situasi hari ini, menurutnya pengurusan jenazah penting untuk dilakukan dengan adanya teknologi yang canggih hari ini. “Tapi sekarang kan ada ujian DNA, jadi sebaiknya dibawa ke daratan,” ujarnya lagi kepada Republika.


Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri




Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved