ONEXOX
BannerFans.com

Berita Baik: KTM Umum Naikkan Kadar Tambang Komuter Berkuatkuasa 1 Mei Ini.

on Thursday, March 19, 2015



KUALA LUMPUR: Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTM) hari ini telah mengumumkan akan menaikkan tambang bagi perkhidmatan Komuter kendalian mereka berkuatkua#sa 1 Mei ini.

Menurut kenyataan media dari KTM, kenaikan harga perkhidmatan Komuter tersebut meningkat sehingga RM7.10 bergantung kepada jarak perjalanan daripada satu stesen ke stesen yang lain.

Bagaimanapun bagi pemegang tiket tambah nilai akan diberikan diskaun sebanyak 20 peratus, dis#kaun antara 18 peratus hingga 26 peratus kepada pemegang pas mingguan serta diskaun 19 peratus hingga 35 peratus bagi pemegang pas bulanan, bergantung kepada jarak perjalanan.

Untuk warga emas, golongan orang kurang upaya (OKU) dan kanak-kanak bawah 12 tahun akan tetap menikmati diskaun 50 peratus berdasarkan tambang baru.




"Seperti yang sedia maklum, perkh#idmatan KTM Komuter telah menunjukkan peningkatan yang ketara dari aspek ketepatan masa perjalanan dan tahap keselesaan penumpang sejak penggunaan tren baharu enam koc mulai tahun 2012.

"Penggunaan tren baharu enam koc yang sangat konsisten prestasinya telah melonjak ketepatan masa perkhidmatan KTM Komuter dari hanya 17 peratus pada 2011 kepada 97 peratus pada 2014," kata KTM.
 
Ia berkata pelarasan tambang itu d#ilaksanakan selepas mendapat kelulusan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang kadar baharunya turut dikecualikan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).
 
Kali terakhir KTM melaksanakan pelarasan tambang ialah pada Februari 2003

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved