ONEXOX
BannerFans.com

Paras Air 2 Empangan Utama Di Negeri Sembilan Dan Johor Berada Dalam Tahap Membimbangkan

on Wednesday, March 4, 2015



KUALA LUMPUR – Cuaca panas dan kering yang melanda negara sejak Februari lalu telah menyebabkan paras air empangan di Negeri Sembilan dan Johor semakin rendah dan berada pada tahap yang m#embimbangkan.

Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Datuk Ismail Kasim (gambar kecil) berkata, sehingga 2 Mac lalu, paras air di Empangan Gemencheh di Negeri Sembilan ialah 93.90 meter (m) berbanding paras kritikal iaitu 95m.

Menurut beliau, paras air di Em#pangan Sungai Lebam, Johor pula ialah 11.55m berbanding paras kritikal 12.27m.




Ismail berkata, kedua-dua negeri tersebut diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga dan sekiranya keadaan semakin meruncing, catuan air membabitkan kawasan tertentu di Johor dan Negeri Sembilan akan dilaksanakan.

“Syarikat Air Negeri Sembil#an (Sains) bakal melaksanakan beberapa langkah jangka pendek bagi mengatasi masalah tersebut antaranya memasang paip bersaiz 900 milimeter (mm) sepanjang 5.25 kilometer (km) untuk membuat penyambungan ke sistem agihan sedia ada dari Loji Rawatan Air Gemencheh yang dijangka mengambil masa tiga bulan,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Ismail berkata, pihak Sains juga akan membina stesen pam dan paip sepanjang 15km untuk mengepam air mentah den#gan kapasiti 54 juta liter sehari (JLH) dari Sungai Jelai di Johol ke Empangan Gemencheh.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri



Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved