ONEXOX
BannerFans.com

'APAM INI SAYA BUAT'

on Friday, May 29, 2015



Di usia seperti remaja lelaki ini, sepatutnya masih duduk di bangku persekolahan. Namun, remaja ini berlainan pula nasib setelah adiknya diserang stroke.

Baca perkongsian menarik dan menyentuh hati dari Muzaiba Hsan yang baru saja dimuat naik 13 jam yang lalu.

TAK SANGKA, Biasa baca di Facebook saja, tetapi hari ini (jumpa) depan mata.

Tadi, masa lepak dekat kedai encik suami di Tun Perak, tiba-tiba nampak seorang budak lelaki bawa beg kain. And then tiba-tiba encik suami panggil.

"Bawa apa dik?" tanya encik suami.

"Jual kuih abang,: jawabnya,

"Ooo.. siapa buat kuih ini? Mak ke?" giliran saya pula bertanya.

"Karipap, kakak saya buat. Apam ini saya buat," jawabnya lagi.

"Ha!? Kamu buat? Umur kamu berapa? Tak sekolah ke?" terpacul lagi soalan dari mulut.

"Saya 14 tahun, dah lama tak sekolah," jelasnya lagi.

Disebabkan saya teruja nak tahu, maka saya pun teruskan pertanyaan.

"Rajin adik berniaga. Lama dah ke tak bersekolah?" soalku dalam keadaan yang agak serba salah.

"Lama dah kak, sejak adik sakit," balasnya.

"Adik sakit? Sakit apa?,"

"Adik saya, sakit stroke. Jadi duit tak cukup untuk ke sekolah," katanya.

Ya Allah, besarnya ujian budak ini.

Saya pun tak nak jadi busy body sangat, jadi saya beli kuih dia dan ambil alamat dia. Mana tahu boleh buat pahala lebih.

Tetapi serius kuih dia memang terbaik. Aku sendiri nak buat kuih apam pun buka Google. Ini budak 14 tahun siap boleh jual, malu rasanya.

Moga Allah bersamamu wahai adik.

Sempat juga curi-curi rakam gambar dia. Lupa nama dia, kalau tidak silap, Adam namanya.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 1 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

Semoga adik Adam tabah menjalani ujuian hidup ini


May 30, 2015 at 6:51 PM

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved