ONEXOX
BannerFans.com

SAYU. MAKCIK TUA DIDENDA JUAL GAS MASAK TANPA LESEN

on Wednesday, May 27, 2015



KOTA KINABALU - Seorang peniaga wanita terpaksa berputih mata apabila dia didenda sebanyak RM400 setelah didapati menjual gas LPG tanpa lesen, hari ini.

Menurut Menteri KPDNKK, Datuk Seri Hassan Malek berkata, wanita itu juga turut gagal mempamerkan harga pada gas LPG yang diletakkan di hadapan premisnya.

Datuk Seri Hassan melakukan pemeriksaan mengejut di sekitar pusat bandar Kota Kinabalu bersama dengan beberapa pegawai KPDNKK.

Ketika pemeriksaan dilakukan, wanita itu memberikan alasan lesen jualannya hilang. Namun alasan itu tidak diterima kerana lesen jualan itu perlu dipamerkan sepanjang masa di premis perniagaan masing-masing.

Selain peniaga itu, seorang penjaja di Pasar Besar Kota Kinabalu juga didenda RM200 kerana gagal mempamerkan tanda harga berwarna merah jambu ke atas semua barangan kawalan sempena musim perayaan kaamatan.

Tindakan Menteri KPDNKK itu mengundang kritikan netizen yang menganggap KPDNKK lebih gemar menangkap 'ikan bilis' berbanding 'ikan jerung' yang dibiarkan berleluasa memperdayakan pengguna.

"Yang naikkan harga tak ingat dunia kerana GST tak nak pula pergi buat pemeriksaan mengejut dan ambil tindakan. Ini asyik ikan bilis je yang kena.

"Kesian peniaga kecil seperti ini. Kena tekan sampai seperti ini. Sepatutnya beri amaran lisan dahulu. Ini langsung tiada bertolak ansur sudah.

"RM400, berapa hari makcik itu kena berniaga untuk bayar saman dia?," kata netizen yang tidak ingin didedahkan nama.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved