ONEXOX
BannerFans.com

'I PUN NAK PRADA, LV, FERRAGAMO TETAPI..'

on Sunday, July 5, 2015



My heartfelt condolence. Share bukan untuk mengaibkan sesiapa, tetapi untuk jadikan sebagai iktibar dan pengajaran buat kita semua. Semoga para lelaki mendalami indahnya akhlak Rasulullah sebagai suami dan ketua keluarga sebelum berkahwin.

My husband always remind me that 'love is not just about feelings, its commitment'. How two person commits to give their best, whatever it takes.

Looking at this two, I guess I'm a bit demanding as well. I pun nak Prada nak LV nak Ferragamo. But my husband cakap, mengikut Islam, when he takes me, he takes up the responsibility to fulfill my wants and needs. Tapi I pun tak adalah minta bukan-bukan from my husband because I pun kerja, so I can afford what I want with my own money. Inilah dipanggil EHSAN.

Tahu tak tugas dalam rumah ialah tanggungjawab suami? Tahu tak dalam Islam ada bahagian nafkah untuk wangian dan perhiasan isteri? I tak tahu, Saif yang beritahu. Tahu tak, kalau isteri dah biasa bersenang jadi tanggungjawab suami untuk sediakan maid? Itu pun Saif beritahu.

Kenapa Saif tahu? Because he reads a lot, he listens a lot. Dia bukan lelaki yang besar kepala dan membentuk marriage ikut kepala dia je dengan verdict, ikut hukum agama isteri kena patuh pada suami! Tak, Rasulullah pun tak berkeras dengan isteri. Baginda suami penyayang, kongsi selimut, bergurau senda, pergi pasar, kemas rumah, what does that tell u? It means he was a loving man, responsible and tolerates in marriage.

Tanggungjawab isteri dalam Islam ialah menjaga suami, menjaga harta suami sepanjang pemergian dan menjaga kehormatan diri. Kerja rumah itu ehsan isteri, jaga anak tu ehsan, duit isteri dalam household ialah sedekah dari isteri. Tak percaya? Dalamilah ilmu agama berkaitan perkahwinan. Jangan tahu nak kahwin je, lepas 6 minggu dah macam-macam terjadi.

Kalau mutually dah agree to swap duties, itu persetujuan antara suami dan isteri. EHSAN. Ini rumah bersepah, marah isteri pula instead of buat juga. Susu anak pun tak reti nak buat. Memang tanggungjawab lelaki besar, sebab itu kalau tak sanggup, fikir banyak kali sebelum kawin.

Indahnya perkahwinan bila suami jadikan akhlak Rasulullah sebagai his way of life and core of action. Ini tidak, kutip sunnah tang kahwin empat, imamkan isteri solat pun entah ada ke tak. Kerja rumah serah bulat-bulat pada isteri. Duit sendiri perabih pada aktiviti main bola, lepak dengan kawan, rokok. Duit isteri guna beli pampers, duit dapur. Duit isteri bayar rumah bayar kereta.

Itu semua tanggungjawab suami. Macam mana rezeki keluarga nak bertambah kalau isteri bagi duit dalam tak ikhlas dalam marah sebab suami tak berikan nafkah dia, malah ambil pula dari dia bahagian yang sepatutnya menjadi tanggungjawab suami? Again, if the parties dah agree to swap responsibility, itu lain. Thats EHSAN.

Susah kan jadi lelaki? Sebab itulah digalakkan kahwin dari kalangan sekufu. Tapi zaman sekarang, entahlah. Kita kata kita Islam, tetapi kita pilih-pilih panduan yang mana nak ikut. Sedih kan?

Kalau Rasulullah tengok agaknya, Baginda sedih tak? Ini ke Umat yang dia rindu dan sebut berkali-kali sebelum wafat itu?  Ini ke umat yang nak diberi syafaat itu?

Ingatan buat sendiri dan semua, jom kita tepuk dada tanya iman.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved