ONEXOX
BannerFans.com

PUNCA SEBENAR MENGAPA BENDERA MALAYSIA DIUSUNG SECARA 'TERBALIK' TERJAWAP AKHIRNYA

on Monday, August 31, 2015



Gambar jalur gemilang yang dirakam dari udara diarak secara terbalik semasa perarakan Hari Kebangsaan pagi tadi menimbulkan persoalan di kalangan netizen.

"Masaklah siapa yang bertanggungjawab. Confirm pegawai yang bertanggungjawab akan ditukarkan dalam masa 24 jam," kata netizen.

Namun, melalui penjelasan dari laman Jabatan Penerangan pula menjelaskan sebab sebenar bendera Malaysia diarak secara 'terbalik' itu.

"Jika bendera dibawa berarak secara terbentang, bahagian kepala bendera hendaklah diusung mendahului perarakan sama seperti jika ianya dibawa dengan tiang bendera.

"Apabila bendera Malaysia dipamerkan atau dilukis pada dinding, tembok bangunan atau objek yang statik, bahagian Bulan Bintang atau kepala bendera hendaklah terletak di sebelah kiri, dipandang dari hadapan,".

Jadi, tiada isu yang timbul dari gambar-gambar yang tersebar. Hanya segelintir daripada kita yang tidak mengetahui langkah-langkah mengusung bendera Malaysia.

Apa-apa pun, selamat menyambut Hari Kebangsaan Malaysia 2015.



PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved