ONEXOX
BannerFans.com

Memilukan. Harimau Malaya ratah UAE 10-0 pada kelayakan Piala Dunia/Piala Asia

on Thursday, September 3, 2015



Abu Dhabi: Kekalahan teruk 10-0 kepada Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada kelayakan Piala Dunia 2018/ Piala Asia 2019 malam tadi cukup memalukan buat skuad Harimau Malaya dan pengendali Dollah Salleh harus bertanggungjawab dengan keputusan itu.

Ia kali kedua skuad negara diaibkan selepas dibenam 0-6 oleh Palestin pada perlawanan kedua kelayakan Kumpulan A di Stadium Shah Alam Jun lalu.

Walaupun anak buah Dollah Salleh menyatakan semangat untuk bangkit namun hakikatnya mereka bukan tandingan pasukan di ranking ke-70 dunia itu yang berkenduri gol pada babak pertama di Stadium Mohammed Bin Zayed.

Pemain pertahanan Mohanad Salem membuka tirai jaringan pada minit ke-16 melepasi jangkauan penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat.

Detik sengsara Harimau Malaya sebenarnya bermula pada minit ke-21 apabila gawang negara dibolosi tiga gol dalam tempoh lima minit menerusi percubaan Ali Mabkhout, Ahmed Khalil (m-23) dan Habib Al Fardan (m-25).

Mendahului 4-0 belum cukup buat anak buah Mahdi Ali yang menduduki tangga ketiga Piala Asia 2015 apabila penyerang Ahmed Khalil dan Ali Mabkhout sekali lagi menemui sasaran di minit ke-29 dan 33 sebelum Mohamed Gharib (m-39) untuk menjadikan kedudukan 7-0 meskipun Dollah menggantikan Khairul Fahmi dengan Muhammad Zamir Selamat bagi mengawal gawang.

Zamir dikeluarkan dan digantikan dengan Khairulazhan Khalid di minit ke-62 namun skuad The White langsung tidak 'beri muka' kepada anak buah Dollah.

Penyerang Al Ahli Ahmed Khalil melengkapkan hatrik pada minit ke-70 disusuli hatrik peledak Al Jazira Ali Mabkhout pada minit ke-75.

Ahmed Khalil melengkapkan malam bergaya buat UAE dan malam derita buat Malaysia dengan gol ke-10 di minit ke-78.

Ini kekalahan terbesar negara dalam pusingan kelayakan dan terperosok di tangga tercorot Kumpulan A dengan hanya mengumpul satu mata hasil keputusan seri 1-1 dengan Timor Leste.

Selepas ini Malaysia akan berdepan Arab Saudi di Shah Alam pada Selasa depan.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved