ONEXOX
BannerFans.com

Masjid Kariah Felda Serting Hilir bukan sekadar tempat ibadat

on Wednesday, December 16, 2015



JEMPOL - Masjid Kariah Felda Serting Hilir Kompleks bukan saja menyediakan kemudahan kepada penduduk setempat untuk beribadat, malah pengurusan masjid turut kreatif dengan menyediakan kemudahan homestay atau inap desa untuk disewa orang ramai.

Pengerusinya, Jauri Markom berkata, inap desa yang siap dibina pada Oktober lalu sudah beroperasi sepenuhnya.

Beliau berkata, ia dibina di belakang pejabat pengurusan masjid dengan kadar sewa dikenakan sebanyak RM180 semalam.

Menurutnya, persetujuan untuk membina rumah rehat berkenaan adalah bertujuan untuk mengumpul wang tambahan serta menawarkan kemudahan kepada pihak memerlukan.

"Kadang kala ada orang luar sukar mencari penginapan. Oleh itu kami memilih menyediakan perkhidmatan tersebut secara tak langsung dapat memperkenalkan masjid kami kepada masyarakat luar," katanya.

Selain inap desa, katanya, pihaknya turut mengusahakan projek tanaman sawit di atas tanah wakaf seluas kira-kira 5.4 hektar.

"Kita sendiri yang selia projek itu bermula sekitar Disember 1997 dan mula mengeluarkan hasil pada Oktober 2011.

Selain itu, masjid berkenaan juga turut dilengkapi pusat tahfiz untuk anak-anak tempatan, khasnya Felda yang kini mempunyai seramai 42 pelajar lelaki berusia antara 6 hingga 18 tahun.

Pusat tahfiz yang ditubuhkan pada 2004 ini juga dijangka menerima pelajar perempuan pada tahun hadapan.

Pengetua tahfiz, Amirus Osman berkata, selepas sesi pendaftaran pelajar akan menduduki ujian bacaan al-Quran dan salsiah selama tiga hari.

"Kita ada dua kategori iaitu mengikuti aliran perdana dan bukan aliran perdana. Bagi yang mengikuti aliran perdana mereka akan dihantar ke sekolah harian.

"Manakala mereka yang tidak mengikuti aliran perdana akan mempelajari ilmu agama di pusat tahfiz. Kesemua pelajar wajib tinggal di asrama yang disediakan,” katanya.

Perlukan bantuan kenderaan

Amirus berkata, walaupun tahfiz berkenaan di bawah seliaan masjid namun pihaknya tetap menerima sumbangan dari pelbagai pihak termasuk Felda.

"Pelajar kita bukan terhad kepada warga Felda sahaja tetapi masyarakat yang tinggal berhampiran tanah rancangan Felda.

"Niat kami hanya mahu mendidik anak ini supaya mereka mendapat ilmu agama yang sewajarnya. Ketika ini kami amat memerlukan bantuan kenderaan untuk memudahkan pergerakan pelajar bagi mengikuti aktiviti luar.

"Orang ramai yang ingin menyalurkan bantuan boleh menghubungi saya di talian 019-6757909 atau menyalurkan bantuan terus kepada Tahfiz Masjid Felda Serting Hilir di akaun Bank Islam bernombor 0503-0010-175-704,” katanya.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved