ONEXOX

PELIK TAPI BENAR. PINJAM PTPTN RM26K, BAYAR BULAN-BULAN. SELEPAS 7 TAHUN BAKI RM25,840

on Tuesday, December 22, 2015



Lagi kes melibatkan peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

"Pinjam RM26,000, bayar RM100 setiap bulan tak pernah miss selama lebih 7 tahun. Baki akhir pinjaman terkini RM25,840. Maknanya aku baru bayar RM140 selama ini.

"PTPTN, inilah pinjaman riba dan zalim yang depa-depa yang terlibat kena jawab di akhirat," kata peminjam yang hanya dikenali sebagai Yunus itu.

Gambar yang dimuat naik ke laman Facebooknya itu mengundang perhatian rakannya dan mempersoalkan mengapa tidak ditukarkan kepada ujrah.

"Nak tukar kepada ujrah, saya kena bayar RM7,000 sekali gus, baru dapat tukar ke ujrah. Ujrah mula diperkenalkan dalam tahun 2009. Jadi sesiapa yang grad sekitar tahun itu memang percuma tukar ke ujrah. Siapa-siapa yang ada tunggakan bayaran perlu langsaikan tunggakan bayaran, baru dapat tukar ke ujrah," jelasnya.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 1 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

ko bayar rm100 jer????
kereta boleh pulak bayar rm500.
alooooo....byr dulu hutang ptptn daaaa....baru ambik hutang lain.


December 22, 2015 at 5:25 PM

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved