ONEXOX

MEMILIKI KAPAK DIPENJARA, MEMILIKI DERMA TAK PERLU DIPENJARA. HANYA DI MALAYSIA

on Wednesday, December 23, 2015



KOTA BHARU - Seorang peniaga dijatuhkan hukuman penjara selama 5 tahun oleh Mahkamah Seksyen, atas kesalahan memiliki kapak tanpa kebenaran.

Mohd Bakri Mohd Adnan, 43, dijatuhkan hukuman penjara selepas mengaku bersalah di hadapan Hakim Mohd Yusoff Yunus, yang bermula dari tarikh dia ditangkap pada 25 November 2014.

Tertuduh didakwa memiliki kapak berukuran 44 sentimeter di dalam kereta Perodua Kancil tanpa kebenaran yang sah di Jalan Bukit Gedombak, Pasir Puteh, jam 5.45 petang.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 6 (1) Akta Bahan Kakisan dan Letupan dan Senjata 1958, jika didapati bersalah, boleh dipenjarakan maksimum 10 tahun atau sebat.

Sementara itu di media sosial, netizen mempertikaikan keputusan mahkamah itu dan turut menjadi bahan gelak ketawa mereka.

"Memiliki kapak dipenjara, memiliki derma entah dari mana tak kena penjara pula. Taiklah!" kata Saiful Anuar.

"Selepas ini, beli pemutar skru pun kena ada lesen juga. Apakah bodohnya kejadian ini? Semakin lama semakin gila pula duduk di Malaysia ini," kata Azam.

"Susahlah nak gi kebun bawa kapak atau parang sekarang. Bawa minyak cap kapak sajalah.

"Sepatutnya siasat apa motif dia bawa kapal dalam kereta dan siasat latar belakang dia. Kalau latar belakang bersih dan bawa kapak atas kegunaan kerja, maka memang malanglah nasib rakyat Malaysia sekarang. 5 Tahun hukuman penjara, bukan ringan. Siapa nak tanggung anak isteri dia? Hanya kerana kapak, dia dipisahkan dari keluarga dan dunia luar," kata Syahzwan Ibrahim.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved