ONEXOX
BannerFans.com

Dr Mashitah jawab hukum salam cium tangan dengan Pak Lah ?

on Thursday, January 9, 2014

SEBELUM ini kecoh di internet dan facebook serta twitter tentang penyebaran gambar, Ustazah Umno, Dr Mashitah Ibrahim sedang bersalam dan mencium tangan Tun Abdullah Badawi bekas Perdana Menteri Malaysia sambil diperhatikan oleh Menteri Agama, Jamil Khir.



Hari ini tersebar pula satu gambar yang dipetik dari salah sebuah artikel di Sinar Harian tentang soal jawab berhubung perkara itu yang ditulis oleh Dr Mashitah Ibrahim.

Dalam artikel di ruangan soal jawab “Anda musykil Dr Mashitah jawab” itu, beliau membincangkan tentang hukum bersalaman dan mencium tangan di antara lelaki dan wanita bukan mahram.





Antara isi penting yang dinyatakan ialah, Ulama berbeza pendapat tentang hal ini. Namun jika berjabat tangan disertai dengan perasaan ghairah dan boleh mendatangkan fitnah maka hukumnya adalah haram, tulis beliau.



Jadi apakah hukum beliau bersalam dan mencium tangan Pak Lah, lelaki yang bukan mahramnya? Adakah haram, harus, sunat, ataupun wajib?

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 2 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

Cium tangan ni wajib le kalau nak jawatan, masa sebelum jadi ahli politik ceramah kat tv kata haram kalau bukan muhrim bersentuhan dan kalau bersolek pun haram kalau bukan untuk suami, sekarang semua yg haram tu dah jadi halal pulak? setahu aku bagi mazhab imam as-syafie bersentuhan bagi yg bukan mahram adalah haram kecuali yg telah difatwakan diboleh bertakliq kepada hambali semasa bertawaf dibaitullah diharuskan bersentuhan tidak membatalkan wudhuk selagi sentuhan itu tidak mendatangkan syahwat, ni dok salam dlm keadaan bukan darurah pun dan bukan tawaf, apa punya fatwa. sama lah juga dia kata jadi pelacur tu dibolehkan kalau darurah, apa kat Malaysia ada darurah ke? kalau tak ada jangan bagi fatwa kerana mengelirukan orang yg kurang berilmu nak tanggung dosa ke?


January 10, 2014 at 3:55 PM
Anonymous said...

klu gitu leh la aq pegang tetek, ramas2 punggung Dr Mashitah asalkan aq xde nafsu...kahkahkah


January 11, 2014 at 1:21 AM

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved