ONEXOX

5 Gambar kubur jenazah wanita bercahaya ketika hendak dikebumikan

on Thursday, April 24, 2014



Subhanallah... Satu keajaiban telah berlaku di Tanah Perkuburan Changkat Jering apabila seorang Jenazah Wanita yang hendak dikebumikan dikatakan bercahaya.

Jenazah Wanita bernama Haslinatul Adzlin itu berasal dari Taman Seri Dermawan, Ipoh Perak meninggal dunia pada 20 April 2014 lalu berpunca daripada kanser payudara.

Malah, gambar wajah Allahyarham Haslinatul kelihatan tenang, berseri-seri dan seakan senyum selepas dimandi dan dikafankan.

Mungkin ada hikmah disebalik kejadian ini. Mungkin juga ia adalah ganjaran yang diterima untuk apa yang beliau lakukan ketika hidupnya.

Sebagai umat Islam, semoga kita mendapat sedikit iktibar daripada gambar-gambar ini dan kita doakan Allahyarham ditempatkan dalam golongan orang-orang yang beriman. -Al-Fatihah







Sumber








ERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 54 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

SubhanAllah.Alhamdulillah.impian saya.


April 24, 2014 at 6:30 AM
Alexander said...

Subhanallah dh bahagian dia..kita ni entah mcm mana nti...


April 24, 2014 at 6:45 AM
Elly Haji Salleh said...

Allah hu akhbar....Subhanallah...


April 24, 2014 at 7:24 AM
Imran Zul said...

Subhanallah..alhamdulillah. ..apakah amalan istiqamah beliau?..


April 24, 2014 at 7:42 AM
Unknown said...

Subhanallah....bahagia disana.. kpd keluarga arwahyarhamah peliharalah anak2 yatim itu dengan penuh kasih sayang..dan kebajikan mereka..yakinlah dengan janji Allah


April 24, 2014 at 7:55 AM
yekzram said...

Subhanallah.....amin....


April 24, 2014 at 9:04 AM
yekzram said...

Amin....alhamdulillah.....


April 24, 2014 at 9:07 AM
Effareeza Faizal said...

Subhanallahhhh.

www.effareeza.com


April 24, 2014 at 10:51 AM
Anonymous said...

Moga ni bukan gambar edit.moga berbhgia di sana..allah tunjukan didunia ag kebhgian wanita ni sbgai ahli syurga.


April 24, 2014 at 10:52 AM
Shaq Adzwan said...

Alhamdulillah.. Maha Suci Allah ke atas arwah adindaku, Haslinatul Adzlin binti Abdullah Halimi.


April 24, 2014 at 11:42 AM
Anonymous said...

SubhanALLAH.. Barakah ALLAH Atas Beliau Seisi Keluarga.


April 24, 2014 at 12:13 PM
Anonymous said...

Skdr ingin tahu penjelasan. Gambar bercahaya tu klu kita perhatikan penggali 3 org sdg memegang sesuatu sprti tudung keranda. Pda pdngan sy klu kita prhatikan ia mcm pantulan chya matahari. Apapun... سبحان الله


April 24, 2014 at 3:46 PM
Azlan Alan said...

Anonymous..kadang2 xperlu penjelasan untuk benda yang baik kerana lebih baik sekira kita PERCAYA dan YAKIN sebagaimana rukun iman kita..jangan melihat melalui mata di kepala..lihat melalui mata hati..lebih baik kita mempersoalkan untuk penjelasan bagi perkara2 yang mengaibkan seseorang dari perkara2 yang meningkatkan martabat seseorang juga..Alhamdulillah..Allah lebih mengetahui dari kita semua..sekadar pandangan dari saya..tiada niat menyakitkan atau berkasar dengan sesiapa..


April 24, 2014 at 4:02 PM
Rani Hasan said...

Amalan dan iman shaja yg mampu memberi kemulian dan keselamatan kapada kita nanti....semoga segala amalan kita akan diterima Allah..amin....


April 24, 2014 at 4:04 PM
hasnozi salleh said...

Salam tahziah utk anda


April 24, 2014 at 4:34 PM
Anonymous said...

kayu boleh memantulkan cahaya seterang itu?


April 24, 2014 at 5:02 PM
Anonymous said...

Alhamdulillah. .semoga inspirasi kepada saya juga


April 24, 2014 at 5:09 PM
Anonymous said...

Unsur sains pula menyatakan...pantulan cahaya terhasil dari permukaan yg licin...wallahualam...


April 24, 2014 at 5:33 PM
Anonymous said...

Sains itu juga dtng dari kehendak allah...jika tiada pantulan cahaya...juga dr kehendak allah...tanah runtuh ,...dahan runtuh di perkuburan juga pun sains juga..tp semua ta kehendak allah...kesimpulannya jgn pertikaikan kehendakNYA


April 24, 2014 at 6:00 PM
fahim jamaluddin said...

Wajah senyum pun sbb jnazah kena pantulan cahaya ke...xpyh nak sains sgt...allah jua maha agung


April 24, 2014 at 6:12 PM
Anonymous said...

kannnn.....


April 24, 2014 at 6:16 PM
Anonymous said...

Dan.. kenapa berita ini tersebar pun adalah kehendak NYA..padahal beliau bukan sesiapa yg kita kenal semasa hayatnya.Ada hikmah di sebalik semua ini utk kita jadikan panduan tanpa perlu dipersoalkan.


April 24, 2014 at 6:36 PM
IEDA SZAR said...

Berfikir yg baik2 shja..ini bukan forum debat pun, tak suka ada baiknya xperlu catit apa2 disini


April 24, 2014 at 6:51 PM
Anonymous said...

Kawasan perkuburan kampung ana...harap2 jgn ada lar manusia yg tidak bertanggungjawab pergi ke kubur arwahyaharmah melalukan perkara2 syirik. Didoakan semoga roh arwahyaharmah dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan kekasih -Nya. Amin....Al-Fatihah


April 24, 2014 at 7:41 PM
Anonymous said...

Nk tau g la tnye org kebumikn tu..kn rmai saksi tu..klu nk di ikotkn, keadaan smse arwah siap dikafankn tu pn dh nmpk kekuasaan Allah,arwah dlm keadaan syum..sgguh tenang.. Subhanallah...


April 24, 2014 at 8:28 PM
adizaMiraeshin said...

Subhanallah... semoga arwah dtmptkan disisi Allah S.W.T
Amin...


April 24, 2014 at 8:52 PM
HAM81JGG said...

wajah nya juga bersih dan berseri...subhanallah.


April 24, 2014 at 9:08 PM
Anonymous said...

beliau adalah sepupu kawan saya. menurut kawan saya, amalan yg selalu beliau buat ialah sering berzikir. tidak pernah tinggal solat, sentiasa buat baik pd orang. sebelum meninggal, beliau difhamkan telah berzikir tanpa henti. masyaallah! semoga kita jga meningkatkan amalan kita :)


April 24, 2014 at 10:23 PM
Anonymous said...

Junjungan besar Rasulullah S.A.W pernah bercerita mengenai seorang lelaki yang telah meninggal dunia. Apabila dia dimasukkan ke dalam kuburnya, dia berasa amat terkejut apabila mendapati kuburnya terang benderang dan terdapat satu makhluk di dalam kuburnya itu. Apakah maklhluk tersebut?

Lalu lelaki itu bertanya “ Siapa kamu?”
Makhluk itu menjawab “Kamu tidak kenalkah pada saya? Sayalah yang kamu sering baca di siang hari dan juga pada waktu malam”.

Kemudian, barulah lelaki tersebut teringat bahawa makhluk tersebut ialah Al-Quran. Seterusnya dia dipimpin oleh makhluk tadi dan dibawanya bertemu Allah SWT. Betapa gembiranya dia kerana berpeluang menatap zat Allah Yang Maha Suci.

Bukan itu sahaja, Allah telah memerintahkan malaikat agar turut memakaikan mahkota serta perhiasan syurga kepada lelaki itu. Allah turut memerintahkan malaikat agar turut member perhiasan –perhiasan syurga kepada kedua ibu bapa lelaki itu.

Maka, terkejutlah ayah dan ibunya sambil berkata “Wahai malaikat, amalan kami sedikit sahaja, tetapi kenapa kami mendapat perhiasan-perhiasan ini?”

Lalu malaikat menjawab “Kerana anakmu telah mempelajari dan membaca al-Quran.”

Sebagaimana sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud : “Barangsiapa yang membaca Al-Quran dan mengamalkan segala apa yang terdapat di dalamnya, maka Allah akan memakaikan mahkota kepada kedua ibu bapanya pada hari kiamat kelak di mana cahayanya lebih terang daripada cahaya matahari di dunia. Maka kamu tidak akan menduga bahawa pahala itu disebabkan amalan yang seperti ini”.

Berdasarkan kisah tersebut, satu peringatan buat kita semua sebagai seorang Muslim walau apa pun jua jangan sekali-kali meninggalkan daripada membaca Al Quran. Bacalah Al-Quran setiap hari paling sedikit biarpun hanya setakat 1 helai. Jika kita berada di dalam kesibukan
sekali pun carilah masa untuk membacanya.

Jika diamalkan selalu, hal ini menjadikan hati kita sentiasa dekat dengan Al-Quran kerana Quran itu cahaya penyuluh hidup.

Di dalam sebuah hadis Rasulullah SAW bersabda, yang bermaksud:

“Pada hari kiamat nanti, di hadapan Allah SWT tidak akan ada syafaat yang mempunyai taraf yang lebih tinggi daripada Al – Quran “.

Melalui hadis tersebut, kita dapat mengetahui bahawa Al – Quran adalah pemberi syafaat di mana syafaatnya akan diterima Allah SWT.

Alangkah indahnya dan bahagianya sekiranya orang itu adalah kita. Kita tahu tentang tingginya syafaat Al – Quran tetapi dengan mengetahuinya sahaja tanpa berusaha untuk mendekati dan merebut syafaat itu, maka kita adalah orang-orang yang sangat rugi.

Cuba kita renungkan sejenak diri kita sendiri. Ajal dan maut adalah ketentuan Allah SWT. Tatkala ajal telah datang kepada kita, tidak akan mampu memperlambatkan atau mempercepatkannya walaupun untuk tempoh sesaat. Dan apabila berada di alam kubur siapakah lagi yang akan menemani kita jauh sekali memberi bantuan kecuali amalan – amalan kita sewaktu di dunia yang dapat membantu kita kelak.

Seterusnya, Allah telah menjanjikan Al – Quran sebagai pemberi syafaat terulung dan janji Allah itu adalah benar. Dekatilah Al – Quran dan jadikanlah Al-Quran sebagai teman di dunia dan pemberi syafaat di ahirat nanti.

Sama-samalah kita renungkan kembali, dalam sehari berapa kalikah kita membaca Al-Quran? Cukupkah sekali atau dua kali, atau mungkin sekadar membacanya dalam solat sahaja.

Sebenarnya, pahala yang paling mudah untuk kita bolot adalah melalui pembacaan Al-Quran di mana setiap huruf yang dibaca akan diberikan ganjaran oleh Allah SWT sebanyak 10 pahala. Tambahan pula, Al-Quran itu kalam Allah SWT dan bukannya datang daripada manusia.

Semoga Allah SWT mengurniakan kita semua restu dan hidayahNya dan semoga Al-Quran yang kita baca itu menjadi teman kita kelak di alam sana. Mari tanamkan keazaman mulai hari ini untuk mempertingkatkan lagi usaha mendekati dan mempelajari Al-Quran.


April 24, 2014 at 11:30 PM
Anonymous said...

Kalau nk tau kena rajin lah hantar jenazah ke kuburan. ....


April 25, 2014 at 1:02 AM
Anonymous said...

Mengapa perlu mengambil gambar tag jenazah,jika kamu semua pergi melawat org meninggal,perlu ke kamu snap pic tag jenazah dan snap pic jenazah? Sebelum kamu tahu bercahayanya kubur beliau? Jika nak bagi kesedaran pon... Biar la dengan cara yang elok..


April 25, 2014 at 1:27 AM
Anonymous said...

Kannnn...


April 25, 2014 at 1:29 AM
Anonymous said...

Kalau tengok pada bayangan kaki yang panjang di tepi kubur, sinar matahari datang dari hala tersebut menandakan waktu petang/hampir senja. Sinaran mentari terkena pada kayu yang dipegang oleh tiga petugas yang ada dalam liang kubur tersebut. Cahaya ini dipantulkan pada tepi liang lahat dan itulah yang menyebabkan ianya ber'cahaya'. Apapun, Innalillah dan alFatihah kepada arwah, Takziah kepada keluarga.


April 25, 2014 at 2:04 AM
Anonymous said...

Baru saya tau, kayu boleh pantul cahaya...


April 25, 2014 at 3:38 AM
Anonymous said...

Masih ramai tidak mahu mengiakan kekuasaan allah..soklan..kayu boleh pantul cahaya sampai terang benderang ke??


April 25, 2014 at 3:58 AM
Edyn Ivy said...

Cuba tgk kayu tu dh dalam lubang mcm mna nk reflect blik !!
Lagipun kayu bukan ada unsur yg boleh memantul cahaya


April 25, 2014 at 4:44 AM
Anonymous said...

Hanya hati yang tunduk dan tawajjuh mampu menerima kejadian ini....


April 25, 2014 at 5:47 AM
Anonymous said...

CAHAYA YANG KELUAR TU MACAM REFLEKS DARI PAPAN TU. CUBA TENGOK CAHAYA MATAHARI TU BETUL2.


April 25, 2014 at 5:50 AM
Anonymous said...

PAPAN TU MACAM BUKAN KAYU JE. WARNA PUTIH KOT, CUBA TGK BETUL2... MUNGKIN KAYU DICAT PUTIH.. BENDE TAK SAH MAIN SEBAR JE... SAHIH TAK SAHIH?


April 25, 2014 at 5:54 AM
tengkurizan said...

I'm worried for the safety of this hamba Allah. Afraid that ppl will sooner or later make a makam of her for pujaan. I have seen this happening before. I hope and pray that ppl will leave her alone in her resting place. We should respect her. Do you really think she would like ppl to portray her face di saat di kafankan? Adakah si mati mengizinkannya? Allahuakbar...... Ya Allah kau selamatkanlah jenazah ini...... Crazy ppl will do crazy things. I have heard of jenazah yang di anggap keramat di curi orang yang tidak bertanggungjawab. Lahaulawala....... Allah pls save her......


April 25, 2014 at 6:42 AM
Anonymous said...

Kalau dikatakan pantulan cahaya, berapa ramai org meninggal bercahaya kuburnya? Kalau tak pernah dgr, jgn suka2 nk comment cara scientific sgt. Mcm org tak sedar lg ......


April 25, 2014 at 10:03 AM
Anonymous said...

Napa la asyik ngan pantulan...kalau Dia berkehendak atas sesuatu, x dak apa yg mampu menghalang.semua ni ada pengajaran dia.kalau x leh accepted pun, percaya pada keagungan Allah S.W.T


April 25, 2014 at 2:00 PM
D'miras Cakes & Catering said...
This comment has been removed by the author.
qarish23 said...

La haula wa la quwwata illa billah. ....
Allah yg berkuasa.... Allah Pencipta segalanya...yg mustahil pun bole jadi nyata jika Allah menginginkannya. ..


April 25, 2014 at 5:12 PM
Anonymous said...

Klo nk ckp pasal saintifik... kita tahu n kita belajar... chya jgak brgerak lurus... xda bengkok2... klo nk kata pntulan... papan dan lahad tu ada d sblah bawah... xkn laa org nk g letak tochlight kat bawah spya ada chya kluar dr bawah... apa yg di tnjukkn dn d sebrkn ni untuk kita amik iktibar dan kita muhasabah diri kita... mgkin kdgnya kita rasa kita dah buat bnyk amalan... tp d terima kah?? Smga Allah mencucuri roh jenazah... dn smga kita dpt amik iktibar dan pedoman dr apa yg d sebarkn... amin....


April 25, 2014 at 5:46 PM
Anonymous said...

Allah maha kuasa..


April 25, 2014 at 7:44 PM
Anonymous said...

mmg arwah Lin ni baik orgnya,senitiasa senyum.cuma saya tk dpt bersua dgn di saat akhirnya,walau bagaimanapun moga arwah ni di tempatkn dgn org2 yg soleh.Aamiin.


April 25, 2014 at 9:44 PM
Anonymous said...

sy kenal arwah...dia baik sngat2..lembut xpnh tingal solat...kami di tempat keje senang sngat dgn sikap prihatin dia pd staf ....


April 26, 2014 at 8:02 PM
Anonymous said...

Allah maha berkuasa.....subahanallah tiada Tuhan yg lain melainkan Allah yg menjadikan sesuatu di atas kehendaknya...


April 27, 2014 at 2:55 AM
Megat Komeng said...

Subhanallah..al fatihah untuk arwah kak lin..


April 27, 2014 at 10:50 AM
Anonymous said...

Betul3


April 27, 2014 at 9:56 PM
Anonymous said...

Komen jgn smpai jd fitnah.. Allah Hu Akbar..!!!!!!


April 30, 2014 at 12:13 PM
Warga Prihatin said...

Subhanallah! Sesungguhnya Allah SWT telah menampakkan sesuatu yang luar biasa! Janji Allah SWT itu pasti! Kita yang masih hidup ni, sudah di peringatkan! Hanya amal ibadah kita selain budi pekerti kita mampu mengangkat kita! Sesungguhnya benar, marilah kita perbaiki amal ibadah kita. Mati tak tunggu bila! Muhasabahlah! Percaya kepada Al Quran, pasti jawapannya ada pada anda!

Semoga rohnya tenang dan bahagia di alam sana! Kita bagaimana pula? Beringatlah...


April 30, 2014 at 4:51 PM

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved