ONEXOX
BannerFans.com

Pengalaman HOT yang tidak dapat dilupakan semasa membeli handphone di Terminal 1 Seremban

on Tuesday, May 6, 2014

Saya mahu berkongsi pengalaman saya di TERMINAL ONE, tingkat Empat di kedai hp yg takde tulis nama kedai tapi paparan itam tulisan LENOVO. (Nama kedai dikatakan Wish Generation).

SEMOGA PIHAK RAMAI MENDAPAT PENGAJARAN DAN SETERUSNYA MEMBENDUNG KEJADIAN MENIPU LICIK INI!!!!

Kejadian berlaku pada 4hb Mei 2014, pkul 6.30 ptg. Saya menemani rakan datang ke terminal one, dgn niat utk membeli Apple Iphone 5. Setelah membuat tinjauan, di dapati harga yg di tawarkan suatu kedai di Tingkat 4, Terminal One dgn paparan Lenovo di kiosk tersebut (lokasi kiosk/kedai sperti dilakaran di bawah):



Apple Iphone 5 16gb berharga RM1699 manakala 32gb ditawarkan RM1899. Hanya perlu tambah RM200 dapat model 32gb. Setelah tawar menawar harga model 32gb diturunkan kepada RM1850 dan seterusnya final RM1800. Bagi kami harga tersebut ok, setelah dibandingkan survey kasar di The Mines, dan juga di sekitar Senawang.

Ketika itu, yg menjaga kiosk tersebut jugak dipercayai rakan kongsi kiosk tu dua orang wanita cina (berusia lingkungan 20-30 tahun). Setelah bersetuju dgn harga RM1800 utk model 32gb, kami bersetuju dan diberi tawaran percuma utk screen protector dan housing (anggaran bernilai RM10-15). Jadi, deposit diperlukan sementara menunggu pemasangan screen protector, rakan sy meletakkan RM50, lalu kami pergi membeli makan sebentar di kedai ground level Terminal One.

Setelah kembali dalam 15 minit kemudian, iphone siap dipasang screen protector, dan kami berpuas hati, lalu membayar baki sebanyak RM1750. Setelah itu, seorang perempuan berbangsa cina (berambut panjang), dgn cepat nya offer kami utk jailbreak iphone, sambil cerita kelebihan jailbreak/apps percuma dll.

Utk makluman, sy dah menggunakan product iphone selama 5 tahun lebih dan tidak menggalakkan jailbrek bagi pengguna biasa seperti rakan sy yg skadar melayari internet dan social surfing.
Jadi saya cakap tidak. Setelah berkali kali menolak tawaran tersebut, akhirnya beliau akur. Kemudian perempuan cina tersebut dgn cepat cakap, utk tolong create apple id, dan masukkan applikasi secara percuma. Dia ckp takpe sy tolong u.

Dalam hati sy tidak perlu pun takpe sbb applikasi itu percuma je, dan id bole kita create secara peribadi/privacy sendiri di rumah. Tapi ntah kenapa, sy dan rakan bersetuju lalu mgkin memudahkan kami lagi, bila balik tak payah susah2 nk create/install apps.

Jadi perempuan cina tersebut meminta kami masa 30-40 minit lagi - offer percuma utk create id, install application dan game serta update software iOS dari 7.0.x kepada 7.1

Jadi sekali lagi kami merayau2 utk membuang masa selama 30-40 minit.

Setelah kembali 40 minit kemudian, perempuan cina tersebut menunjukkan apa yg telah di lakukan seperti create id, disertakan id tersebut dan password, dan application seperti WECHAT, WHATSAPP, TANGO, VIBER, FACEBOOK dan TWITTER, tetapi tiada game game seperti yg dikatakan. Dalam hati sy ini semua free, xpe lah.

Akan tetapi perempuan cina tersebut ambil calculator dan tunjukkan charge sebanyak RM299 dikenakan atas service tersebut.

NAMPAK TAKKK?
1) Kesilapan pertama: tidak meminta resit ketika sebaik sahaja bayaran diberikan: kunun atas sebab professionalism/kepercayaan pihak kedai.
2) Verbal agreement mngatakan percuma tetapi kemudiannya RM299 utk software yg percuma?

Sedikit kekecohan berlaku, kerana saya bukannya buta Apple.

PERTAMA:
Saya menegaskan Apple ID adalah percuma. Akan tetapi kedua dua perempuan tersebut menegaskan ia berbayar utk model iphone 5 dan iphone 5s. Saya hanya menggunakan iphone 4s, jadi mereka ingt sy tak tahu tentang apple id.

Perempuan berdua ini claim: "Kalau u pergi midvelley apple centre u kne bayar RM500 tau, minta kad kredit la ape la tau utk create apple id".
Saya menegaskan secara percuma tetapi perempuan berdua ini tetap cakap kena bayar. Mereka berdua cakap mereka turut menggunakan iphone dan id mereka tersebut juga adalah dibyar kepada technician.
WHAT THE FISHHH??

Saya dengan tak puas hatinya mengeluarkan iphone saya, dan create Apple ID depan mata perempuan cina ini. Mereka berdua kelihatan gelisah.. Apple ID created, dan saya menegaskan bahawa saya pengguna apple product sudah 5 tahun lebih, macbook pro, air, ipad dan iphone. Kedua dua perempuan ini mula bercakap irrelevant, dan out of topic (explain apple id tu privacy, sebb tu kena bayar), dan masih menegaskan perlu bayar RM299.

KEDUA:
Saya jugak menegaskan di mana software yg dimasukkan itu, setting iphone dll. Saya masih tak nampak di mana yg kos RM299, sedangkan fb, whatsapp dan wechat adalah percuma.

Bagi saya RM299 adalah kos sgt menipu dan tidak disebut pada awal perjanjian.

KETIGA:
Saya dgn tegas mngatakan bayaran RM299 tidak langsung disebut pada awal perjanjian malah berkata ia adalah percuma, dan jugak ckp "mahu tolong install dan create".
Akan tetapi perempuan cina tersebut cakap: saya kata ada cas sedikit, mana bole percuma macam mana mahu buat bisness maa kalau percuma.

Saya skali lagi mencelah mngatakan KAMU PATUT CAKAP AWAL AKAN DIBYAR CAS RM299, dan dia dgn selamba cakap: saya tak tahu maa, ini harga technician skejap naik skejap turun, dan memberikan analogy pertandingan bola sepak Chelsea lawan Manchester mana tahu maa siapa menang siapa kalah, sama lah dgn harga service tersebut.
Betapa sakitnya hati aku dgr analogi bodoh perempuan tersebut.

Kemudiannya perempuan cina tersebut memanggil kawan mereka duma org lelaki.

Seorang rakan mereka berbadan gempal, berusia awal 30an menegaskan kami tetap perlu bayar. Saya sekali lagi menegaskan apple id percuma dan menunjukkan bukti saya sendiri telah mencipta id dalam 5 minit sahaja di depan mata kedua dua perempuan cina tersebut.

Kemudian statement berubah, lelaki itu cakap perlu byar sbb "You suruh kami buat jadi you kena byar service kami", dan skali lagi saya tegaskan pada mulanya perempuan cina itu menawarkan percuma tetapi kemudiannya menafikannya.

Akhirnya setelah 40min di kiosk tersebut mempertikaikan RM299, terpaksa di byar jugak.
Setelah ditawarkan RM250 harga final. Kemudian resit barulah dikeluarkan

Dalam hati saya mahu report kepada polis tetapi tidak yakin akan keupayaan polis dalam settlekan kes mcm ni, dan jugak terfikir persatuan pengguna tetapi yakin persatuan pengguna Negeri sembilan tidak kuat.

Saya dalam dilemma patutkah diajukan Report kepada polis/persatuan pengguna.

Ada sapa2 pernah alami situasi seperti ini?

Saya sakit hati sbbkan kejadian penipuan ini pasti byk berlaku tambah2 pulak kepada sesiapa yg tidak tahu pasal Apple product. Saya simpati kepada sesiapa yg terkena dgn cara begini.

Nasihat saya, boikot kedai ni terus. (Gambar kedai tersebut takde kesempatan utk snap).

Sumber








PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 32 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

jgn kasi chance repot kat tribunal!!!!


May 6, 2014 at 8:18 PM
Anonymous said...

Saye cabar awk amek action hak awak..ramai yg dah kne mcm ni..awk wakil untuk semua Awek lawyer..kan dah Ade biro bantuan guaman..bimbang awk di apa apakan awk terpaksa bayar ...


May 6, 2014 at 8:29 PM
Unknown said...

Report pd persatuan pengguna islam,jgn bagi muka pd penyangak mcm ni..cuba buka radio bernama antara pukul 1-2pm n bleh wt scara trus komplen kpd presiden ppim d channel radio tsebut..


May 6, 2014 at 8:50 PM
Anonymous said...

Dh lama dh Cina selalu tipu pelanggan...dia org mana ada halal haram...


May 6, 2014 at 9:01 PM
Anonymous said...

kesian melayu bodoh monyet hutan kena tipu. hari hari buat maksiat, rompak, rogol, curi, tapi sekarang Tuhan nampak dosa Melayu, biar Melayu kena tipu, kena scam duit beli henpon. padan muka!! TER-BEST lah Terminal One!!


May 6, 2014 at 9:13 PM
Anonymous said...

Org putih pernah bg nasihat. Penny wise pound foolish. Sy mmg tak pernah percaya kiosk yg menjual handphone murah. Pada saya biar beli di kedai authorised dealer. Byr full price pun tak pe. Tapi janji puas hati dan tajkan jena tipu hidden charges mcm ni semua. Setau saya iphone5 mmg tetap harganya rm2399, tak lebih tak kurang klu beli kat apple authorised dealer mcm machines epicentre switch etc. Tapi worldwide warranty.


May 6, 2014 at 9:22 PM
Anonymous said...

Sy penah kena mse tu nk bli hp blackberry die jual mrh gile.ble setuju die suh byr...sp pon lurus g byr lps nk amk hp die kate kena tmbh rm200 utk cas software gerenti so sy xnk byr la lps tu die desak suh byr gak klu xnk kena ptg rm50 sbb dah bkk resit...so ape lg melenting la die berkeras xnk bg duit sy n sy cl abg sy suh dtg kdi tu br die nk byr...kdi di terminal tgkt atas sblh snooker...


May 6, 2014 at 9:39 PM
Anonymous said...

Otak kau!!


May 6, 2014 at 10:08 PM
Anonymous said...

Bro ambil gambar kedai tu pastu post je kt fb bnyk2


May 6, 2014 at 10:53 PM
Anonymous said...

kalau tak menipu bukan cina namanya


May 6, 2014 at 11:00 PM
INTAN SHARINA said...

report dkt tribunal pengguna.confirm menang.serius!


May 6, 2014 at 11:32 PM
SS Bridal said...

kita pun penah terkena nasib bawa husband masa tu ...jadi cina tu takut la nak lebih2...klu perempuan je mmg selalu kena...klu nak beli kat situ... bila dia dah explain smua psl hp tu kita ckp la eh sy tanye saje loorrrrrrrrr.... kihkihkih pdan muke die....lu langsiii kannn mau pakse2 waa apahatttt!!!!


May 7, 2014 at 12:50 AM
Anonymous said...

report kat persatuan pengguna islam....


May 7, 2014 at 2:23 AM
mekailsaralynda@gmail.com said...

jgn risau atau gentar dlm menegakkan keadilan


May 7, 2014 at 2:31 AM
Anonymous said...

Ya cara nk membalas ajar kpd mereka yg ambil kesempatan ni;

Bwak 2-3 org kwn2 ke kedai yg sama...lagi ramai lagi bagus..tapi pakat ar dgn kwn2 ni dulu..pastu wat2 tanya mcm2 sampai dia penat nak melayan...last bila dia bagi ayat nk close deal "lu mau beli tak??"..hah time tu cakap lah.."oooh gua mau tengok2 je dulu.!" Pastu terus blah!...seminggu buat 2 kali mesti dia dah rugi anggaran RM250 tu! Amacam?


May 7, 2014 at 2:51 AM
Anonymous said...

Aku pon kena beli hp lenovo rm400....tp kna cas rm90 utk software. Ptuiii


May 7, 2014 at 3:40 AM
dikjadauish said...

Kwn sy pun kena kt tingkat 3 dkt dgn kedai jual ice blended kt escalator yg mcm kiosk tu....tp utk model samsung....


May 7, 2014 at 5:18 AM
Anonymous said...

Saya pnh kena...kt sg wang..beli model nokia...dh bayar..skali bila nak cek hp..belek2...bateri npk mcm lama...bhgn dlm pun mcm calar2 dn sticker dlm dh koyak..cingak punya cina..jual hp second claim baru..saya tuntut balik duit..dia tk bagi alasan dh keluar resit..kita jerit2 mtk pun dia buat bodo...memang cina penipu....otak pk untung..untung atas penipuan..report kt pengguna..naik court..padan muka kooo..bayar balik!!

Kita ni kena celik dlm semua benda..mana2 urusan yg melibatkan urusan jual beli dn kaum drg memang akan ada dasar penipuan..tk byk skit..antata sedar dgn tidak...

Kalu pg pertama complex semua cina yg berniaga hp...kena extra alert dgn kaum drg ni..sorry la..bkn perkauman..cuba dlm bab2 jual beli ni mereka memang no1


May 7, 2014 at 6:23 AM
Anonymous said...

sng je.....cina mana tau halal haram......kalau tau pon "ada aku kisah".


May 7, 2014 at 7:34 AM
Anonymous said...

Alahh kat terminal 1 tu memang pusat kelentong dalam bisnes hset.. dari dulu kes camni tak reda2 sentiasa bjaya mperdayKn mangsa.. so bertindaklah...


May 7, 2014 at 9:25 AM
Anonymous said...

Pasal tu lah cino kayo.. kayo sebab makan duit haram. Bukan sebab diorg pandai berniaga! Diorg babi pun makan ni kan duit haram.. hahaha


May 7, 2014 at 9:47 AM
Unknown said...

pernah jadi kat aku.. aku dpaksa bayar wang RM30 sebab menggunakan software facebook didalam handphone 9ninetology yg baru.. dia mintak RM30 utk perkhidmatan format balik handphone... kemudian aku masih bertegas tidak mahu keluarkan satu sen pun.. kami bertengkar. kemudian lelaki tu panggil bodyguard dan pksa aku bayar RM30.. masa tu aku xda pilihan lain selain call 999. polis datang dan mintak IC aku serta IC pekerja trsebut.. polis tu just cakap " kalau sape tak puas hati boleh buat report di balai.. kamu ada nombor ic masing2 kan" habis je kejadian tu.. aku dh malas nk jejak teminal one dah.. terlalu besar penipuan di situ.. BEWARE yang lain..


May 7, 2014 at 12:09 PM
fifi said...

ermm xpayah lah beli kat terminal 1 tu...kencing kuat...berleluasa...kata ade warantty 1 tahun bile tab hang pg kedai hp kat terminal tu (tempat beli) dah tutup xpun dh pindah..berbulu jer hati aku ni...dah la beli hampir 900 untuk tab biasa jer..


May 7, 2014 at 7:00 PM
LuvikHa said...

Kedai hp kat terminal one mmg byk menipu. Kenapa awak bayar? Kalo awak yakin awak betul awak ugut je mereka cakap nak report polis dan hak pengguna. Mcm suami sy nyaris2 kena Mcm tu kat pertama complex kl, bila suami sy ugut nk wat report, menggelupur cina tu. Yg penting kita kena confident Yg kita x salah. Nasihat saya sebelum kita beli handphone, lebih baik kita survey kat Internet macam mana kriteria hp Yg baru keluar dari kotak, ape perkakas Yg sepatutnya ada. N one more thing suh dia bukak kotak Yg baru depan kite. Kat YouTube pn banyak tunjuk sume tu. So plz be alert after this ^_^


May 7, 2014 at 7:02 PM
Anonymous said...

Buat report kat kpdnkk dan tribunal pengguna bro...


May 8, 2014 at 1:25 AM
Unknown said...

kena gak report polis tuk bukti..pastu report kat KDN/persatuan pengguna..come on jgn diam je yehhh


May 8, 2014 at 1:49 AM
Unknown said...

Kalau terkena kt mak kau yg tak bersalah tu sndiri padan muka. Dah nape statement kau ni bodoh sgt.


May 8, 2014 at 4:24 AM
Anonymous said...

Kes pembeli kena tipu dgn penjual HP cina mmg da brleluasa (psl majority yg jual pun mmg cina). Dr KL ke seremban,kat mana2 je same. Kalo kat seremban ni terminal1 tu mmg tmpat yg 'bahaya' la nak bli fon. X digalakkan. Berhati2 la. Hrp ada persatuan/tribunal pengguna yg betul2 berfungsi bela nasib pengguna teraniaya mcm ni.bkn utk fon je,tp utk ape2 kes pun.


May 8, 2014 at 2:00 PM
Anonymous said...

sya syor kn awk kol ke tribunal pengguna dulu......


May 8, 2014 at 8:37 PM
Anonymous said...

Cina jual hand phone kat terminal mmg suke gado law xbeli...penah nmpk China jual tu siap hentak meja lg DPN costumer..to xsure bertekak Pasal pe..yg sure bye Pascal handphone


May 11, 2014 at 7:35 PM
Anonymous said...

Aku banyak kali dah tengok penjual cina ni tipu pelanggan. Aku pun pernah kena. Bila dah bayar duit tu jangan haraplah nak dapat balik apa yang sepatutnya. Banyak kali aku tengok pelanggan kena maki hamun sebab mereka tak nak refund atau bertanggungjawab.

Nak pulak orang Melayu bagi mereka mudah ditipu. Sebab tu mereka tipu orang Melayu sampai tak ingat. Tengok besok ramai lagi yang kena tipu.


October 6, 2014 at 9:20 PM
Unknown said...

cina pantat rogol kn amoi tu..


April 6, 2015 at 4:33 AM

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved