ONEXOX

Luahan Sayu Menuntun Hati Sukarelawan Mangsa Banjir 2014

on Friday, December 26, 2014



Tahun ni banjir mari lagi. Dah 3 kali dah buat kerja (tolong-tolong serba sikit) di pusat pemindahan banjir. Aku nampak 1 benda. Mangsa banjir jarang sangat yang ringan tulang nak tolong. Tahu nak minta je.

Kita tidak dibayar. Hatta selepas selesai banjir, mangsa dapat duit. Kita tak dapat apa pun. Rumah kita semua ni yang bertungkus lumus ni, tak banjir pun. Kita boleh je balik, dok rumah tengok TV, main dengan anak anak.

Bayangkan 20-30 orang nak sediakan makanan 3, 4 kali sehari untuk 1,000 mangsa. Kita pun ada kerja. Sampai atur jadual, bergilir.

JKM setakat bagi sardin, kita usahakan, proaktif, pergi dapatkan/minta/merayu/menagih sumbangan supaya mangsa dapat merasa lauk ayam atau daging. Kita pulak yang meminta minta untuk mangsa. Tapi, apa balasan mangsa?

Marah
Marah
Marah

Itu tak ada. Ini tak ada.

Apsal lambat?

Di kala dah habis makan, kita semua kemas kantin sekolah, basuh kuali, periuk , kawah dan lantai (karang kalau tinggal kotor sekolah marah dan kebersihan penyediaan makanan penting untuk kesihatan), anak anak muda remaja mangsa banjir boleh rehat, ada yang siap hisap rokok, borak, macam baru lepas makan kat rumah atau restoran.




Tak ada perasaan ke? Kita ni pekerja diorang ke?

Aku hanya tolong sikit je. Tapi aku kesian tengok pak cik pak cik surau tolong masak. Basuh kawah, periuk. Mak cik-mak cik potong ayam, sayur.

Sukarela ni semua umur 40-60 tahun. Kita bukan NGO. Kita penduduk setempat je. Tempat kita tak banjir pun.


Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri




Ranking: 5

{ 1 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

x pe lar sabarlah. pahala besar tu. sebab tu pakcik2 ngan makcik2 umur 60 tahun tu tak kisah sgt. sebab bagi dorang pahala tu sgt besar. kita yg muda2 ni kena byk bersabar. walaupun org tak hargai, tp ingat. kebaikan kita yg sekecil zarah pon tuhan akan balas berganda.


December 27, 2014 at 4:34 PM

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved