ONEXOX
BannerFans.com

Sandiwara Mohamad Hasan

on Thursday, December 18, 2014

1. Dah lama kami tak 'usik' Mohamad Hasan..sampai ada yang sangka Paneh Miang pun dah 'dibeli' Menteri Besar Negeri Sembilan tu..heh!

2. Masa PAU 2014, Datuk Mohd Zaidi Mohd Said, Ketua UMNO Permatang Pauh telah berjaya curi tumpuan perwakilan apabila menegur pemimpin UMNO yang cakap tak serupa bikin. Beliau gunakan istilah pemimpin UMNO 'authentic' iaitu cakap lain tapi buat lain. Mohd Zaidi turut menjadikan Jokowi (Joko Widodo), Presiden Indonesia sebagai contoh pemimpin yang beperwatakan asli dan 'authentic' hingga mendapat kepercayaan rakyat Indonesia bagi memimpin negara tersebut.

3. Sebelum berlangsungnya PAU 2014, Utusan Malaysia melaporkan Mad Hasan nak rombak Dasar Perumahan Negeri Sembilan. Dilaporkan juga Mad Hasan dah bagi arahan pada PBT untuk tangguhkan permohonan mana2 pemaju untuk sebarang projek pembinaan baru di Negeri Sembilan hingga dasar baru perumahan dilaksanakan tahun depan. Juga disebut di bawah dasar baru itu mengenai ketetapan kuota Bumiputera sebanyak 50% untuk pembinaan rumah lingkungan harga RM75,000 ke bawah, RM150,000 ke bawah dan RM250,000 ke bawah agar orang ramai mampu miliki rumah.



4. Tatkala rakyat rata2nya mengeluh tentang harga rumah yang kian mencanak serta keperluan untuk lebih banyak rumah mampu milik dibina, polisi sebegini sememangnya sesuatu yang dinantikan oleh rakyat.

5. TAPI..bak sindiran P. Ramlee dalam filem 3 Abdul, "Ini undang2 sangat bagusss.."?!

6. Bagi mereka yang mengenali Mad Hasan secara umum, mungkin akan terpesona bila membaca laporan akhbar tersebut. Namun bagi yang betul2 kenal, pasti akan menggeleng dan terfikir..Mad Hasan dah mula nak bersandiwara!!

7. Sebuah projek perumahan kini sedang dibangunkan di kawasan Kelab Golf Antarabangsa Seremban (SIGC) bersebelahan Taman Palma Jaya Perdana (PJ Perdana) berdekatan Paroi Jaya Seremban. Di situ sedang giat dibangunkan rumah2 banglo mewah oleh sebuah syarikat pemaju yang berkonsepkan matrix di atas TANAH KERAJAAN seluas 42 ekar yang berstatus Tanah Rezab Melayu. Kebanyakan harga rumah mewah di SIGC itu berharga lebih RM900,000 dan ada juga yang telah pun menjangkau lebih RM1 juta.



Jalan masuk ke tapak projek..

8. Pada mulanya, pembodek Mad Hasan mengkhabarkan projek perumahan itu dibuat khas untuk menarik orang2 kaya Melayu yang bekerja di Kuala Lumpur untuk beli rumah di situ; dan sebab itulah projek tersebut dibina atas Tanah Kerajaan berstatus Rezab Melayu.

9. Tapi akhir2 ni dah terbalik pulak..lebih 50% rumah dalam projek tersebut telah pun terjual kepada pembeli Cina. Rupa2nya tanah yang berstatus Rezab Melayu itu telah pun ditukar statusnya kepada pegangan bebas. What the heck?! Entah tanah corok mana la yang nak dijadikan tanah ganti bagi Tanah Rizab Melayu yang dah jadi pegangan bebas tu. Entah2 tak berganti langsung!!

10. Khabarnya semua ini berpunca daripada seorang punahsihat Mad Hasan yang ada bunyi "Lah" di penghujung nama, sebagai penyebab Tanah Rezab Melayu itu terhapus. SIGC bakal dapat untung daripada Cina2 yang beli rumah di situ melalui kutipan yuran bulanan kerana pembeli2 rumah turut diberikan keahlian SIGC secara percuma. "Easily RM30,000 a month", kata punahsihat Mad Hasan.

11. Pemaju dapat untung! Punahsihat dapat untung! SIGC dapat untung! Pembeli Cina untung dapat sakau Tanah Rezab Melayu..TAPI orang Melayu untung apa? Apa pulak keuntungan untuk anak muda yang struggling nak beli rumah? Apa untung yang orang Melayu Negeri Sembilan dapat? Orang Melayu Negeri Sembilan dengan mudahnya hilang hak apabila tanah Rezab Melayu tergadai kepada Cina dek Mad Hasan?!

12. Kenapa Mad Hasan tak bina saja rumah mampu milik di SIGC tu? Kenapa mesti tanah kat corok Jelebu nak dicarikan untuk bina rumah mampu milik, padahal tanah berharga (prime land) di kawasan bandar dijual pada orang kaya dan orang Cina? Rakyat kebanyakan dan orang Melayu hanya mampu tengok saja tanah yang dipijak jadi milik orang..sedangkan Mad Hasan dan kuncu2nya bergelak ketawa sambil hisap curut Habana di coffee house!



13. Orang UMNO di Seremban harus sedar yang projek itu dibina dalam DUN Sikamat. Di PRU-13, UMNO/BN kalah di DUN Sikamat dengan majoriti lebih 500 undi. Kini dengan pembelian rumah secara beramai2 kaum Cina dalam projek tersebut, dijangka akan berlaku pertambahan lebih 200 pengundi Cina yang akan bermastautin di sana. Mengikut trend, orang Cina akan mengundi di kawasan mana yang mereka tinggal. Berdasarkan hakikat itu, bolehkah UMNO/BN menang semula kerusi DUN Sikamat di PRU-14 nanti?

14. Apa dasar perumahan negeri yang dirancang Mad Hasan sebenarnya? Sedangkan projek perumahan sedia ada depan mata pun tak mampu dilaksanakan kuota 50% untuk Bumiputera, apatah lagi nak buat rumah mampu milik!!

15. Syarikat pemaju yang berkonsepkan matrix itu juga kononnya telah 'memajukan' Bandar Baru Sendayan. Tapi wujud ke rumah mampu milik yang ditawarkan di Sendayan? Setahu kami tawaran untuk buat malam Holloween..adalah di Sendayan. Ada ke Mad Hasan terfikir nak letakkan syarat untuk syarikat berkonsep matrix itu bagi kuota 50% untuk orang Melayu? 'Authentic' ka pemimpin macam Mad Hasan yang cakap lain buat lain?!

16. PERKASA dah berikrar nak pertahankan Tanah Rezab Melayu di negara ini. Pengerusi PERKASA di Seremban pula ialah Mohd Nor Awang. Adakah PERKASA Seremban boleh diharapkan untuk menyanggah Mad Hasan dalam kes ini? Adakah UMNO Bahagian Seremban yang diketuai Haji Abu Ubaidah hanya akan berdiam diri dalam isu ini?

17. Baru2 ini Lilah Yassin, ADUN Palong dari UMNO telah dihalau keluar Dewan Undangan Negeri kerana mengatakan Mohamad Hasan menipu. Adakah benar Mohamad Hasan selama ini seorang penipu?

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri




Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved