ONEXOX
BannerFans.com

Direject Dr Asri, Jawapan Sayu Ustaz Kazim

on Wednesday, March 4, 2015


Ustaz Kazim Elias yang dihubungi Sinar Harian menyatakan pihak berkenaan sepatutnya menghubungi beliau sendiri untuk mendapatkan penjelasan berhubung apa yang dianggap seb#agai riwayat palsu tersebut.

Ia berkaitan penyebaran surat Mufti Perlis, Dr Asri yang tidak bersetuju Ustaz Kazim dijemput se#bagai ahli panel Forum Perdana Ehwal Islam sempena Keputeraan Raja Perlis. Ini kerana Ustaz Kazim dikatakan sering memetik hadis palsu.

“Sebelum menganggap saya bawa riwayat palsu, panggillah saya dulu untuk jelaskan. Itu yang sebaiknya,” katanya.




Berkaitan cerita roti j#ala yang dikaitkan, Kazim menjelaskan: “Apa saya kata dalam buku itu hanya secara kiasan, Rasulullah SAW, buat kenduri kahwin dengan menghidangkan roti dengan kuah kambing yang saya kiaskan sebagai roti jala dan kari.

“Perlu baca sepenuhnya ayat saya itu di mana saya mahu menerangkan, perkahwinan Rasulullah pa#ling mahal adalah perkahwinan baginda dengan Zainab Jahsy apabila menghidangkan roti dengan kambing. Sebagai penceramah, saya mahu guna bahasa kampung, tidak salah kenduri buat roti jala dengan kari kambing.”

Salah faham timbul apabila ada pihak mengambil sebahagian sahaja petikan ayat daripada buku itu, kata Ustaz kazim lagi.

“Saya mahu mudahkan, setiap r#oti dibuat dengan tepung, campur air dan garam. Roti paling senang dibuat adalah roti jala. Cuma mereka (ketika itu) tidak panggil roti jala. Saya ceramah guna bahasa kampung,” katanya.

Sinar Harian juga melaporkan Dr Mohd dan Ustaz Kazim akan mengadakan sidang media hari ini bagi menjelaskan sala#h faham membabitkan mereka.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri




Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved